18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons

Flytt till nytt

21.05.2018, 16:38
Under denna vecka flyttar Johannes församlings pastorskansli på Högbergsgatan 10 två våningar ner till gatunivån. Kom och titta in en sväng på öppet hus 30.5!

Johannes församlings splitternya utrymmen står färdiga och det har blivit dags för pastorskansliet att ta de nya rummen i besittning. Två huvudsakliga förändringar sker. Den första är att pastorskansliet flyttar två våningar ner till en mer synlig och för församlingsborna förhoppningsvis mer lättillgänglig lokal. Den andra förändringen är att från att ha haft två församlingssalar till förfogande i centrum kommer församlingen hädanefter att ha endast en, men en nyrenoverad och välfungerande sådan!

Johannes församlings kantor Sixten Enlund svarar på några frågor om flytten:

Varför flyttar ni?

Det finns flera orsaker, men låt oss säga att de ekonomiska realiteterna i Helsingfors kyrkliga samfällighet har gjort det nödvändigt att ordentligt skära ner på utrymmena.

Vad kommer att förändras?

Det har mången gång varit en tillgång med två församlingssalar, men det var ju enbart p.g.a. att Helsingfors domkyrkoförsamling lämnade huset, som dittills hade delats av två församlingar. Nu hann vi bli vana vid stora utrymmen. Man kunde säga att vi nu kommer igen ner på standardnivå. En stor förändring, som ger synlighet, är att kansliet och största delen av personalen flyttar ner till första våningen med ingång direkt från Högbergsgatan.

Vad ser du mest fram emot med flytten?

I och med denna flytt har vi äntligen blivit tvungna att ta itu med flyttlassen, som med början i december 2009 gick från Bulevarden, Mannerheimvägen och senare också Suoniogatan till de ännu inte ombyggda utrymmena på Högbergsgatan. De tidigare flyttarna var ett förfärligt hastverk. Nu kan vi med tillförsikt se fram emot ett bättre organiserat byte av miljö.

Är du nyfiken på de nya utrymmena? Eller undrar du vad församlingen har för sommarprogram? Titta då gärna in när vi har öppet hus den 30.5. Vi bjuder på kaffe med dopp, delar ut sommarprogram och visar gärna runt just dig i de nya utrymmena!