20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Johannes församling

Säg mig vad du tänker

12.01.2023, 14:41 /  päivitetty 12.01.2023, 14:42
Under våren samtalar Sofia Torvalds med inbjudna gäster kring stora samhällsfrågor som lätt kryper under huden på oss.
Porträtt av Sofia Torvalds, text

– Kan man vara modemedveten och ha en stil, men med gott klimatsamvete? Finns det över huvud taget ett vettigt sätt att konsumera? Bland annat det vill jag diskutera med mina gäster Liisa Mendelin och Tabita Nordberg när vi samtalar under rubriken klimatskam.

Så säger journalisten och författaren Sofia Torvalds som under våren kommer att dra tre samtalskvällar med inbjudna gäster i S:t Jacobs kyrka på Drumsö. Förhoppningen är att ge plats för äkta samtal som leder bakom rubriken och ner på djupet.

Hoppas publiken deltar

Genom goda samtal får man i bästa fall utblick ur sin egen bubbla och inblick i någon annans verklighet. Terminens sista diskussion handlar också om bubblor, om populism och tudelning – och om hur det i längden påverkar oss.

Alla inbjudna samtalsgäster har en koppling till religion och andlighet. Sofia Torvalds tycker också det är fint att samtalen fysiskt arrangeras i kyrksalen i S:t Jacobs kyrka på Drumsö.

– Ofta sitter församlingen tyst och hör en person predika ett budskap. Den här gången är det vi medlemmar som har ordet. Publiken är mer än välkommen att ställa frågor och föra in nya vinklar i diskussionerna. Jag tror det kommer bli jätteintressanta samtal.

Samtalskvällar med Sofia Torvalds

Ons 25.1: Om klimatskam – med Liisa Mendelin och Tabita Nordberg

Ons 1.3: Om hur vi jämför oss med varandra – med Maria Sundblom Lindberg och Markus Österlund

Ons 19.4: Om populism och tudelning – med Susanna Landor och Fredrik Guseff

Kl. 18, med servering från och med kl. 17:30 i S:t Jacobs kyrka, Kvarnbergsbrinken 1 på Drumsö.

Arrangör: Johannes församling.