16.04. Grattis: Patrik, Patricia | Respons
Johannes församling

Podd, streaming, sommarkyrka och kyrkrenovering; en sammanfattning av coronaåret 2020

30.12.2020, 13:18
Coronaåret 2020 börjar lida mot sitt slut. Äntligen, kan man tycka. Men trots att året präglats av en del oro, begränsningar och inställda program har det även hänt en del spännande saker.
Små bilder på röd bakgrund

Johannes församling tog ett modigt kliv ut på delar av internet som vi tidigare inte vistats på; det vill säga Youtube. Påsken blev den första stora utmaningen. Vi bandade in gudstjänster och andakter som vi sände ut under fastan och påsktiden. En påskhälsning anlände till alla medlemmars hushåll.

I början av året kunde vi ändå leva någorlunda normalt. Ett av de större evenemangen vi ordnade var en klädbytardag i Ode tillsammans med Ekofastan. Den utspelade sig måndagen den 9 mars och samma vecka på fredag – 13 mars – rekommenderades vi anställda börja jobba hemifrån i mån av möjlighet. Så småningom började vi även strömma söndagsgudstjänsterna från Johanneskyrkan.

I unga vuxna-teamet funderade vi hur vi kan nå nämnda åldersgrupp under pandemin. Vi beslutade oss för att starta en podcast; Typ Livet (finns på Spotify). Det var något vi funderat på ett tag; och nu kändes det som rätt tidpunkt.

Sommarens stora satsning – Sommarkyrkan

Två gånger i veckan under tre månaders tid delade vi med oss av andakter, pyssel, sånger, utställningar och mycket mer. Några av höjdpunkterna var diakoniarbetarnas sommarhälsning och videon där vår övervaktmästare tar oss på rundtur i Johanneskyrkan.

Under sommaren höll vi också sommarcaféer utomhus och orgelkonserter i Johanneskyrkan. Självklart tillsammans med våra vänner Handspriten och Säkerhetsavståndet.

Kyrkrenoveringen började

I slutet av sommaren blev det äntligen bestämt att S:t Jacobs kyrkas renovering skulle komma igång. På hösten tog vi därför vårt pick och pack från kyrkan på Drumsö till vårt nya verksamhetsställe på Heikasvägen 7, som vi delar med finska Lauttasaaren seurakunta. Det innebar förstås stora förändringar och lika stora utmaningar för att få allt från eftisverksamheten till söndagsgudstjänsterna att löpa smidigt. Men det gick, och nu funkar utrymmena finfint för våra behov.

Vi försökte hålla grupper och samlingar någorlunda som vanligt under hösten. I vissa grupper var antalet deltagare begränsat, och på alla platser höll vi avstånd. Vi såg förstås till att stanna hemma ifall vi kände oss sjuka.

Små bilder på röd bakgrund

En grupp som tillkom i slutet av året var en skilsmässogrupp – en samtalsgrupp för personer som genomgått en separation. Barngrupperna fick också tillökning; familjekväll i Hörnan på måndagseftermiddagarna med mat och program för såväl stora som små. Under mitten av terminen flyttade barngrupperna till webben, av säkerhetsskäl.

Webben – det nya normala

Den verksamhet som kunde möjliggöras utan fysiska träffar flyttade i slutet av året ut på webben. Andra samlingar flyttades fram med hopp om ett bättre 2021. Under adventstiden strömmades alla våra gudstjänster, och likaså under julhelgen. Just nu får vi inte träffas. But this too shall pass.

Små bilder på röd bakgrund

Vi går in i 2021 med nytt hopp och nya förväntningar. Redan innan årets slut har de första vaccinationsdoserna delats ut i Finland. Förhoppningsvis får vi smittan under kontroll nästa år, och så småningom kanske vi får börja träffas igen.

Men om det är nåt vi kan ta med oss från 2020 är det förmågan att ställa om (och inte bara ställa in), flexibilitet, en vilja att se nya vägar och möjligheter och mer regelbunden kontakt med nära och kära via telefon- och videosamtal.

Vi i Johannes församling önskar er en fin start på det nya året!

Louise Häggström
församlingens informatör