19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Johannes församling

Påskspelet Via Crucis förnyas

03.03.2020, 12:34
Lördagen den 11 april kl. 21 får helsingforsarna igen ta del av påskspelet Via Crucis - denna gång i författaren och poeten Anna-Mari Kaskinens tolkning. Öppningsscenen tar för första gången plats på Medborgartorget utanför Odet.
Kuvassa Via Crucis -pääsiäisvaelluksessa Jeesusta näyttelevä Miiko Toiviainen päässään palestiinalaistyylinen huivi ja viitta yllään, jalkojen alla liekkejä

Rutten går i år från Medborgartorget till Kajsaniemiparken, via till Ständerhuset och Finlands bank till Domkyrkan. Via Crucis firar i år 25-årsjubileum vilket också visar att påskspelet hittat sin plats i huvudstadsregionens påsktraditioner.

Miiko Toiviainen gör rollen som Jesus

Jesus spelas i år av skådespelare Miiko Toiviainen. Utöver skådespelare deltar också klienter och aktörer från församlingarnas diakoni- och specialdiakoni i påskspelet. En ny ton på traditionen bidrar kören Gospel Helsinkis sångare med, kören deltar också för första gången. För regin står Minna Harjuniemi. Skådespelet innehåller också nyskriven musik av bland andra Tony Sikström.

Den ekumeniska påskvandringen Via Crucis grundar sig på medeltida traditioner. Årligen följs spelet av tusentals helsingforsare.

Skådespelet arrangeras av den ekumeniska föreningen Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry tillsammans med Helsingfors domkyrkoförsamling. Arbetsgruppen bakom projektet består av professionella skådespelare och musiker samt amatörer samt församlingsbor.

Tilläggsinformation: Bilder kan laddas ner på adressen viacrucis.fi. Foto: Toivo Heinimäki.

-----------------------------------------------

Via Crucis - Ristin Tien Tuki ry:s grundare är utöver Helsingfors domkyrkoförsamling Helsingfors ortodoxa församling, katolska St Henriks församling, Fintuition ry. (Jouko H. Nissinen) samt Helsingfors ekumeniska kommitté. Därtill deltar invånarföreningen i Kronohagen.

Evenemanget sponsoreras också av de kyrkliga samfälligheterna i Helsingfors, Esbo och Vanda, Helsingfors stad, Johannes församling samt Helsingfors ortodoxa församling och Kyrkostyrelsen.