19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons

Orgelsommaren är här!

06.06.2022, 13:23 /  päivitetty 06.06.2022, 14:38
Dag-Ulrik Almqvist och Sixten Enlund

Helsingfors orgelsommar börjar den här veckan! Johannes församling ordnar både Five o´clock organ i Johanneskyrkan på tisdagar kl 17 och Klavertramp, lunchmusik i Berghälls kyrka i samarbete med Kallion seurakunta, på torsdagar kl 12. De första konserterna hålls 7 och 9.6.

Det här är femte året vi ordnar Five o´ clock organ, berättar kantor Sixten Enlund.

- Konserterna är ungefär en halv timme långa. I år har vi inget direkt tema, men en tanke bakom varje konsert finns. Själv delar jag upp konserterna geografiskt: en konsert kommer att bestå av finsk orgelmusik, en av engelsk, en av musik från USA, och så vidare.

Det är huvudsakligen församlingens kantorer som spelar, samt någon gästande organist. På församlingens hemsida kommer vi meddela närmare vilka som spelar inkommande vecka.

- Vi försöker använda båda orglarna i samma konsert. När vi spelar på kororgeln ser publiken hur spelandet går till, det brukar vara populärt, berättar Sixten.

Preludier i Berghäll

Klavertramp har återkommit varje sommar sedan 2004 och pågår även den en halv timme per gång.

- Varannan torsdag klockan 12 är det någon av vår församlings kantorer som spelar, varannan är det Kallion seurakunta, berättar kantor Dag-Ulrik Almqvist.

- Klavertramp har i år temat Preludium, så vi spelar bara olika sådana. Också i Berghälls kyrka strävar vi efter att använda båda orglarna i alla konserter.

Under orgelsommaren spelas det lunchmusik alla dagar i någon kyrka i Helsingfors. För mera info om tider och platser, se orgelsommarens egen hemsida.

Följ med församlingens uppdateringar här på hemsidan om organister och veckans tema för Five o´clock och Klavertramp.