18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Johannes församling

Hundratals församlingsanställda och förtroendevalda intervjuar helsingforsare

21.04.2022, 08:47 /  päivitetty 21.04.2022, 08:51
Intervjuerna pågår under 19.4–3.5.2022.
Haastattelut

Församlingarna vill höra helsingforsare från alla olika hörn av staden. Den kunskap som inhämtas genom intervjuerna kommer till nytta i kyrkans arbete.

Det är inte frågan om någon vetenskaplig undersökning, församlingarna vill höra vilka tankar, idéer och åsikter stadsborna har om hur verksamheten borde utvecklas. Utöver samfällighetens gemensamma tjänster deltar 18 av Helsingfors 20 församlingar i intervjuarbetet.

"Det finns väl inget bättre sätt att visa kristen kärlek på än att vara uppriktigt intresserad av andras liv och behov. Att bara finnas där och lyssna på någon annan. Det betyder inte att det skulle vara särskilt lätt att placera sig själv i den rollen, speciellt inte när man personligen också har starka åsikter om saker och ting. Men visst är det otroligt hälsosamt att verkligen lyssna på varandra. Just därför är det så värdefullt att våra stratregiintervjuer frågar efter människornas åsikter och behov. Svaren som vi får in kommer att beaktas när vi utvecklar vår verksamhet och funderar över vad som är vettigt att göra", sammanfattar samfällighetens direktör Juha Rintamäki målet med intervjuarbetet.

Vill du ställa upp på intervju? Ta gärna kontakt med vårt kansli:

Johannes församling: Pastorskansliet (09) 2340 7700 / johannes.fors@evl.fi. Kansliet betjänar er per telefon och e-post under öppettiderna: mån, tis: 10–15, ons: stängt, tors, fre: 10–15.

I Helsingfors församlingar är vi intresserade av stadsbornas åsikter. Församlingarnas strategi, som vägleder arbetet, innehåller ett löfte till helsingforsarna. I enlighet med det öppnar vi tillsammans dörrarna till kyrkan, dit var och en har rätt att komma, finnas och verka.

Kyrkan i Helsingfors är ett kristet samfund som verkar för helsingforsarnas andliga liv och betydelsefulla, goda möten samt platser för hjälp och stöd. I enlighet med sin strategi försvarar Kyrkan i Helsingfors jämlikhet, jämställdhet, rättfärdighet och naturen.

Målet är att erbjuda helsingforsarna möjlighet att själva delta där som det passar dem bäst. Vi lyssnar till olika önskningar och behov. Kyrkan i Helsingfors bär sitt samhälleliga ansvar genom att erbjuda utrymmen, nätverk, kunnande och resurser för att hjälpa den som är i nöd. De aktuella intervjuerna hjälper församlingarna och de gemensamma tjänsterna att rikta verksamheten och resurserna till sådana funktioner och modeller som tjänar helsingforsarna på bästa sätt.

Med intervjuerna strävar vi efter att nå människor i olika åldrar från olika håll i staden, både församlingsmedlemmar liksom stadsbor som inte hör till kyrkan. Resultaten kommer analyseras och presenteras i slutet av maj.