23.04. Grattis: Göran, Georg, Jörgen, Jörn, Örjan, Jöran | Respons
Johannes församling

01.08.2018, 16:19
Går ni i giftastankar? Här hittas informationen ni behöver för att komma igång med bröllopsplanerna.

Vigsel maj - september

Vigseltider för sommarmånaderna i de populäraste vigselkyrkorna i Helsingfors centrum bokas ett år på förhand enligt ett vedertaget system. I början av maj får vigseltider ansökas i Johanneskyrkan, Gamla kyrkan, Domkyrkan och Sveaborgs kyrka. Själva fördelningen sköts av Tuomiokirkkoseurakunta (finska domkyrkoförsamlingen) efter att ansökningstiden gått ut. Systemet går ut på att så många som möjligt skall få den tid de önskar. Mer information om årets ansökningstid ges i april. Efter att den allmänna ansökningstiden löpt ut kan man i början av juni höra sig för om vilka tider som finns kvar.

Vigsel oktober - april

För att boka en vigseltid kontaktas pastorskansliet. Vi bokar även dessa tider endast ett år framåt.

Vigselarrangemang

En hindersprövning skall göras innan vigseln. De förlovade skall tillsammans fylla i "Begäran av hindersprövning" blanketten antingen i hemförsamlingen, magistraten eller på nätet här. Ni kan välja ett av följande alternativ:

1) Genom bankkods identifiering. De förlovade måste fylla i var sin del av hindersprövningsbegäran.

2) Genom att skriva ut blanketten på nätet. Om blanketten fylls i hemma bör två vittnen vara närvarande för att begäran om hindersprövning skall vara giltig.

3) Genom att tillsammans besöka hemförsamlingens pastorskansli eller magistraten. Här behöver bägge kunna visa identitetshandlingar.

Begäran om hindersprövning bör lämnas in senast tio dagar innan vigseln, men kan med fördel göras i god tid eftersom den är i kraft i fyra månader.

I huvudstadsregionen kommer prästen från brudens (eller brudgummens) hemförsamling. Ta kontakt med brudens församlings pastorskansli två månader innan vigseln för att boka präst och kantor. Naturligtvis kan också familjepräster vidtalas.

Om bruden hör till svenskspråkig församling kommer kantorn från Johannes församling, eller en av de övriga svenska församlingarna i Helsingfors, beroende på var vigseln äger rum. Kantorn hjälper gärna med musikvalet till vigseln.‍