25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Johannes församling

Blogg: Make America great again

01.07.2020, 10:20
Ibland är mina tankar som ett stim av strömmingar, skrattar Monica. Många tankar som tillsammans formar en rörelse, som splittras åt alla håll om en försöker fånga dem, men där ett silverblänk ibland skickar en hälsning från djupen. Varje vecka under sommaren delar hon med sig av blänken.
Texten

Make America great again.

Frasen har till lust och leda upprepats av Donald Trump, både innan han blev vald till president och nu, inför det eventuella omvalet. Översättnnigen blir alltid klumpigare, för hur översätter en begreppet ”great”? Stort, framgångsrikt, kraftfullt? Hur vi än vänder på uttrycket handlar det till syvende och sist om makt. Makten, som Donald Trump vill ha både för USA:s del, men kanske främst för sin egen.

Genom att upprepa uttryck nöter vi in både ordalydelser och deras bakomliggande värderingar. Jag antar att de som röstar på Trump gärna vill bli en del av den framgångssaga som presidenten utlovar, åtminstone för den vita västvärlden. Ändå undrar jag om det är just genom makt och styrka som en verklig tillväxt kan ske?

Det som växer eller förändras utsätter sig alltid för risker. Att växa är att våga släppa taget om det bekanta och kontrollerbara, och lita på att också det som ännu inte har blivit verkligt kan bära genom livet. Att försöka leva i den Heliga Andens närhet handlar om att våga förändras, att lita på att också det som känns nytt och skrämmande kommer ur Herrens hand och därför är gott.

Ibland tänker jag på vår världsvida kyrka, den som både är Kristi kropp och en struktur eller mång, som skapas och kontrolleras av människor. Hur skulle världen se ut om vi skulle ge upp vårt tolkningsföreträde av Guds ord, d.v.s om vi vågade lita på att Anden blåser dit den vill och viskar i varje människas öra.

I den värld som Skaparen har byggt upp finns det plats och uppgifter för var och en, och var och en som tar emot sin uppgift är en del av den världsvida kyrkan. Det jag önskar att vi kunde ifrågasätta är våra egna kontrollbehov, dem som vi ofta i församlingarna formulerar som ”så här är det, och det är inget att diskutera”. När vi försöker stänga in Anden i våra rum är det till slut alltid vi själva som blir instängda, begränsade. Precis som Trumps maktbegär inte gör USA större, utan mindre och mer söndertrasat.

Om jag för ett ögonblick fick vara rådgivare för denna världens mäktiga, inom politik såväl som kyrka, skulle jag formulera om Trumps slogan till ”Make America humble again”, eller ”Gör Amerika (eller vilken institution du vill) ödmjukt igen”. Men det skulle ju betyda att vi måste släppa kontrollen...