24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Johannes församling

Jordfästning – så här går du till väga

23.01.2020, 11:16
När ett dödsfall inträffar kan det kännas både tungt och ensamt på många olika sätt. Vi finns här för Dig genom hela sorgeprocessen.

J‍ohannes församling är en gemenskap och vi finns till för varandra. Ta gärna kontakt med vårt kansli om det är något du undrar över eller om du till exempel skulle vilja tala med en präst. Vi finns här för dig både i den akuta sorgen när dödsfallet nyligen skett, och i den långvariga sorgen som fortsätter livet ut.

Enklast bokar du jordfästning via begravningsportalen. Klicka här så kommer du direkt dit.

Praktiska arrangemang

Om du undrar över de praktiska arrangemangen kring en jordfästning så hjälper vi gärna.

Vanligtvis anlitas en begravningsbyrå som sköter de praktiska arrangemangens kring jordfästningen. Jordfästningen förrättas av en präst som kommer från den avlidnas församling. Då förrättningen och präst bokats kontaktar prästen de närmaste anhöriga. Församlingssalen står avgiftsfritt till förfogande för en minnesstund för församlingsmedlemmar.