25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Jakobacka kyrka

04.04.2017, 12:39
Den anspråkslösa förortskyrkan i Jakobacka står mellan Hympelparken och biblioteket, söder om Jakobackaplanen. Kyrkans altarvägg är täckt av ett färggrant popkonstverk.

‍Jakobacka kyrka planerades av arkitekten Leo Tenhunen och den blev klar 1975. Kyrkan är byggd av element. Trä och betong har använts som byggnadsmaterial.

Vid grundrenoveringen hösten 1998 byggdes en sakristia, ett arbetsrum och en trappa i kyrkans nedre våning. Samtidigt delades barnrummet i övre våningen i tu och byggdes om till mötesrum och mottagningsutrymmen för diakonin. Kyrkans nedre våning förnyades 2010. Ingången till nedre våningen flyttades och det stora enhetliga utrymmet byggdes om till separata rum för skolelever, barn och vuxna.

Hela altarväggen täcks av bildkonstnären Göran Augustsons målning som närmast representerar popkonst. Orgeln är byggd 1976 av Kangasala orgelfabrik. Jakobacka kyrka är en av Malmin seurakuntas sex kyrkor.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

Kyrksalen rymmer 70 personer. Då församlingssalen ansluts till kyrksalen rymmer utrymmet 150 personer. I församlingssalen finns 50 bordsplatser. Köket inklusive kärl finns till festarrangörens förfogande.