24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons

28.05.2021, 16:29
Ordet

♪ Konsertserien Musik i sommarkvällen

Konsert i Esbo domkyrka varje sommarsöndag kl. 19. De första konserterna streamas på facebook.com/www.esboforsamlingar.fi och facebook.com/Espoontuomiokirkko och kan ses också efter sändningstidens slut.

sö 6.6 kl. 19 AVE EVA Medeltida europeisk musik möter gammal arabisk musik. Medeltidsmusikensemblen Oliphant & Al-Teslim, ensemblen för arabisk musik. Burhan Hamdon, sång, slagverk; Eira Karlson, fidel, arabisk fiol, slidtrumpet, sång; Leif Karlson, luta, qanun, trummor; Uli Kontu-Korhonen, sång, organetto, dulcimer; Kai Olander, nai-flöjter, slagverk; Janek Öller, blockflöjter, säckpipor, sång. Konserten streamas.

sö 13.6 kl. 19 TONER I LJUS OCH GESTALT Sofia Lindroos, sång & fiol; Marianne Maans, fiol & sång Folkmusik och gregoriansk kyrkosång flätas samman.

Om restriktionerna p.g.a. coronaepidemin tillåter det ordnas konserten med begränsat deltagarantal och fritt inträde. Om begränsningarna av personantalet fortfarande gäller streamas konserten på https://www.facebook.com/www.esboforsamlingar.fi

Sommarkonsertserien fortsätter varje söndag kl. 19 t.o.m. 26.8 i Esbo domkyrka.

kuvassa sinisiä kukkia ja taustalla auringonlasku

♪ Orgelnatt och aria

3.6 kl. 21 Öppningskonsert: Sommarkvällens klassiker i Esbo domkyrka

Waltteri Torikka, baryton, Barbora Hilpo, viola, Marko Hilpo, piano. Mer info och biljetter på urkuyofestival.fi

♪ Sol och skugga

Miniorgelkonsert i Grankulla kyrka to 22.7 kl. 13.30. Heli Peitsalo, orgel. Adress: Kavallvägen 3, Grankulla.

♪ Klavertramp

En halvtimme orgelmusik varannan torsdag kl. 12 i Berghälls kyrka i Helsingfors, strömmas via Kallion seurakuntas kanaler Start 3.6.

♪ Lunchmusik tisdagar kl. 12 i Gamla kyrkan

strömmas via facebook.com/helsingintuomiokirkkoseurakunta

♪ Five O’Clock Organ

Sommartisdagar 6.7–31.8 kl. 17 i Johanneskyrkan, Högbergsgatan 12. Five O'Clock Organ är en orgelkonsert som räcker ungefär en halvtimme. Fritt inträde. Kom till kyrkan och njut av en halvtimme orgelmusik!

Helsingfors orgelsommar

Kitara ja rytmisoittimia vasten punaista hirsiseinää.

Musiklek för familjens minsta

Musiklek utomhus tisdagar (fram till 22.6) kl. 10.30 för barn i åldern 6 mån–1,5 år och fredagar (fram till 18.6) kl. 9.30 för barn i åldern 2–5 år på Hörnans innergård, Högbergsgatan 12 . Anmälan till heidi.aberg@evl.fi.

Babyrytmik utomhus fredagar (fram till 18.6) kl. 10.30 för de allra minsta barnen på Hörnans innergård, Högbergsgatan 12. Anmälan till heidi.aberg@evl.fi.

Musiklek på webben varje vecka Tisdagar kl. 10 samlas Matteus musiklek över nätet. Välkommen med du som är hemma med barn och vill prata och sjunga bort en stund. Samlingen räcker högst 30 minuter, men man kan hänga med bara en stund också och sen hoppa av om det blir blöjbyte eller något annat.

För mera info om hur du kan delta kontakta musikledare Daniela på adressen daniela.stromsholm@evl.fi.

Konserter på YouTube

Under våren och sommaren har våra kyrkomusiker spelat in en mängd musik för gudstjänsterna. Också barnens musiklek har delvis arrangerats online. Här hittar du musik att ta del av över nätet, när det passar dig allra bäst!‍

"Vater unser im Himmelreich"

Orgelkonsert i Matteuskyrkan till förmån för Gemensamt Ansvar. Kantor Niels Burgmann spelar variationer över psalmen "Vater unser im Himmelreich" (i finlandssvenska psalmboken "Gud, heliga treenighet", psb 149) från olika perioder av Heinrich Scheidemann, Georg Böhm och Manfred Kluge samt Johann Sebastian Bachs triosonat i G-dur. Lyssna här