24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Hela Helsingfors

En annorlunda påsk - fira hemma men inte ensam

09.04.2020, 17:22
Det blev en lite annorlunda vår och påsk i år, på grund av coronaviruset håller församlingarna paus i alla verksamhet. Men vi församlingsanställda finns kvar för dig, även om vi till stor del jobbar på distans. Ta gärna kontakt med din lokalförsamling ifall du behöver prata! Det är viktigt att ingen blir ensam med sina tankar och frågor. Du når oss varje dag mellan kl. 9–21 per telefon.
En vas fylld med videkissor.

Prästjouren svarar på telefonnumret (09) 2340 9001 varje dag mellan kl 9–21 hela påskhelgen. Tveka inte att ta kontakt!

Du kan också kontakta församlingarnas gemensamma Samtalstjänst där du har möjlighet att prata anonymt med utbildade stödpersoner.

Påskkyrka hemma i soffan

Kyrkan har en viktig uppgift att förmedla hopp, frid och tröst i alla lägen. Vårt gudstjänstliv upphör inte även om församlingen inte kan samlas just nu. Påskens gudstjänster hålls ändå, utan församling, och vi fortsätter att be för varandra och för vårt land. I samband med gudstjänsten är många kyrkor också öppna för den som vill komma in och stilla sig en stund. Se mera info: Johanneskyrkan, Petruskyrkan, Matteuskyrkan.

Via webben kan du enkelt delta i gudstjänster var du än befinner dig med hjälp av dator, en surfplatta eller på din telefon. Både på YLE Arenan men också på många av församlingarnas hemsidor och facebooksidor hittar du länkar till påskens gudstjänster, både som direkta streamar och inspelningar.

Plock ur programmet:

ANDAKT OCH STILLHET kvällsandakter från Petruskyrkan och från retreatgråden Snoan under hela stilla veckan.

HEMMA HOS - Helsingforsprästen Stefan Forsén sänder live hemifrån på skärtorsdagskvällen kl. 19 på Facebook.com/kyrkanihelsingfors . Hör Stefans tankar om kyrkan i coronatider och ställ frågor till honom.

ÖSTRA HELSINGFORS - följ med på turné från kyrkorna i östra Helsingfors under påsken tillsammans med Matteus församling här.

En välsignad fastetid och glad påsk önskar vi dig, trots den ovanliga situation vi befinner oss i!

Vi hörs eller ses - online!

striimaus

Kolumn: D‍et våras för påsken

Vissa dagar förutsätter ett visst sorts väder, eller hur? Midsommar hör samman med solsken och försommarvärme. Julen förutsätter stilla snöfall, för att nu ta de mest självklara. Men det finns också andra kopplingar mellan naturkrafterna och helgdagarna. För mig personligen hör långfredagen samman med dystra moln och senare på dagen kallt solsken, medan påskdagen är den dag då solen får snön att smälta, det blir takdropp och våren gör sig påmind på riktigt. Påsken och våren hör samman. Är det inte därför vi talar om påskharar här i Norden?

En djupare innebörd åt helgen ger naturens uppvaknande från vinterns sömn. Fröet som legat i mullen hela vintern får nytt liv. Något nytt växer fram, och det är ju en del av påskens budskap. Novembermörkret – som i år har pågått fram till mars – har inte segrat över livet och ljuset. Naturen har sin alldeles egen påskpredikan. Och den är rätt vacker.

Frågan är om naturens påskpredikan kan tillämpas också på annat i vårt liv. Är det så att det finns ett liv som är värt att vänta på? Är det rätt att säga att ”Livet alltid segrar”? Är det som väntar oss i framtiden något gott?

Påsken A.D. 2020 kommer att gå till historien som en av de allra stillsammaste. Det råder undantagstillstånd i vårt land. Mänskor uppmanas att inte träffas. Rädslan tar sitt obändiga grepp om mångas själar. Finns det utrymme för nytt liv och seger över det onda?

JA!

Det är inte bara naturen som predikar om ett nyvaknande och om liv efter död. Inför de svara tiderna i livet verkar det trots allt som så, att den naturliga reaktionen är att visa kärlek till sin nästa. Mänskor som är isolerade i sina hem på grund av fara för livet får hjälp av andra, också utsatta men inte så allvarligt. Vi går till affären, hämtar medicin, håller kontakt per telefon, uppmuntrar, lyssnar ...

Kanske är det trots allt så för oss moderna kristna, att våra naturliga val inte är det som är fel, ont och synd. Kanske vår tro, trots sin vaghet, bär oss genom mörker till ljus. Kanske är det så att fel, ont och synd, är de som förutsätter ett medvetet val. Valet att vara självisk, bitter och avundsjuk. Kanske vår tro har konsekvenser i våra liv, även om vi inte ens är medvetna om det själva.

Jesu undervisning handlade om att det alltid finns ett val som befrämjar livet. Han visade det i allt han gjorde och sade. Och vi kan göra som han eftersom Gud fortfarande älskar oss och bär omsorg om oss.

De främsta hindren för att låta tron verka det goda i oss, är skulden, skammen, oförsonligheten. Mörkret vill beskriva oss som mänskor som gör fel, som individer som är oförmögna att förändras, som inte klarar av smärta – som inte har rätt till förlåtelse.

Men mörkret segrar inte! Ljuset segrar. Och i och med det också förlåtelsen. Nu är tiden då vi frimodigt kan ta vara på den stillhet som föregår påsken. Tiden där synd och skam och oförsonlighet kan avslöjas. Men framför allt: Tiden då det lilla fröet av tro inom oss får gro i mörker, för att sedan livskraftigt sträcka sig mot ljuset, förlåtelsen, Guds godhet och en framtid full av hopp, skönhet, glädje och godhet.

Stefan Forsén, präst och direktör för gemensamt församlingsarbete i Helsingfors

Texten publicerades först som en kolumn i HBL, söndag 22.3.2020.