19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Gud är den stora överraskningen

18.10.2018, 10:01

Den svenska pastorn och författaren Peter Halldorf predikar under rubriken ”lysande” i Matteus kvällsmässa söndagen den 21 oktober. Natten rymmer en mångfald av innebörder som kommit att bli viktiga i den kristna själavårdstraditionen. Säger Halldorf, inte minst denna: Gud är alltid den stora överraskningen.

-Jag är glad över att det finns en önskan att vi tillsammans ska försöka förstå den profetiska traditionen, både som den kommer till uttryck i Bibeln men också i vår egen tid, säger Halldorf om hans tankar och känslor inför Finlandsresan.

Han menar att behovet av klarsyn och urskillning är stort i en tid när distraktionerna gör det svårt för oss att söka inre samling och vaksamhet.

Temat för hans predikan är ”lysande” - Det vi finner när vi finner Gud är inte det vi sökte när vi sökte Gud. Det är dessutom bortom alla ord och beskrivningar, ofattbart och outsägligt. Något som åskådliggörs när Mose går upp på Sinai berg för att möta Gud. På bergets topp, ”där Gud var”, träder han ”in i töcknet”. När han senare återvänder till folket lyser hans ansikte som solens.

Hoppet är en dygd

På frågan hur vi själva och som kyrka kan vara lysande och sprida ljus i vår omgivning svarar Halldorf att ljus sprider vi inte minst genom att förmedla hopp. Och att hopp är mer än analys, mer än en insikt och sinnesstämning. Hoppet är en dygd. En subversiv andlig praktik som föregriper det vi hoppas på och motar bort känslan av uppgivenhet. Att bevara hoppet när påfrestningarna är stora är både en mental och en andlig kamp. Därför behöver vi gemenskaper och platser som kan utgöra hoppfulla förtätningar, tecken på en annan ordning. Kyrkans kallelse är att vara en sådan gemenskap.

Avslutningsvis säger Halldorf att han ser fram emot att komma till Helsingfors - Det brukar alltid innebära goda möten och samtal med människor.

Halldorf predikar både på kvällsmässan kl 18.00 och på högmässan kl 10.00 utöver det håller han ett föredrag kl 16.00 under temat ”Profeten, samtiden och framtiden – Den profetiska poesin och Guds patos”. Välkommen till Matteus Församling!