25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Roihuvuorelainen ylioppilas Maiju Lehtivaara on elänyt epävarmuuden keskellä koko kevään

25.05.2020, 10:53 /  päivitetty 25.05.2020, 10:57
Ylioppilas Maiju Lehtivaara istumassa japanilaisen puutarhan portailla Roihuvuoressa

Japanilainen puutarha on sekä piilossa että keskellä Roihuvuorta, rinteessä Vuorenpeikontien punakerroksisten kerrostalojen alapuolella. Yhdessä niistä asuu Maiju Lehtivaara, tämän kevään ylioppilas.

-Olen asunut täällä yksivuotiaasta, jolloin minut adoptoitiin Kiinasta. Pienenä tämä puisto oli leikkipaikkamme, ja muistan kiipeilleeni aika jyrkilläkin kallioilla. Myös ensimmäinen koulureittini Porolahden kouluun kulki tämän puiston poikki, Maiju kertoo.

Niinpä viralliset ylioppilaskuvatkin otetaan juuri tässä kirsikankukkien vaahdottamassa puistossa.

Pienet juhlat pidetään kotipihalla toukokuun lopussa, mutta viralliset lakkiaiset koulussa ovat vasta elokuun lopussa.

Monet Maijun koulukavereista joutuivat yllättäen suorittamaan jopa neljä reaalikoetta saman viikon aikana YTL:n aikaistamaan tahtiin. Maiju ehti onneksi kirjoittaa jo syksyllä kaksi reaaliainetta.

-Pelkäsin silti sairastuvani koronaan kirjoitusten aikana ja joutuvani keskeyttämään tutkinnon.

Ahdistavan ajanjakson jälkeen Maiju on nauttinut siitä, että on saanut nukkua aamuisin pitkään, ja ylipäätään on paljon omaa aikaa. Koulun tiukka lukujärjestys, kurssit ja kokeet ovat jääneet taakse.

-Näkisin mielelläni kavereita useammin, mutta koronan takia olemme joutuneet tyytymään etäyhteyksiin. Yhden kaverin kanssa kerrallaan olen käynyt lenkillä. Kotikaranteenissa olevalle 84-vuotiaalle mummilleni olen käynyt kaupassa joka viikko.

-Voitin kaverini kanssa EU:n arvonnassa ilmaiset liput Interreilille. Meidän piti lähteä kaverini kanssa kiertämään Eurooppaa lakkiaisten jälkeen, mutta nyt se siirtyi tulevaisuuteen, Maiju harmittelee.

Tieteelliset faktat, tilastot ja ystävien kanssa keskusteleminen ovat helpottaneet epävarmuuden keskellä.

Luonnontieteistä kiinnostunut Maiju on miettinyt viruksen leviämistapoja, mistä se on saanut alkunsa ja miksi se on levinnyt pandemiaksi. Häntä on hirvittänyt, kuinka nuoria ja terveitäkin aikuisia on kuollut koronaan.

-Eräs ystäväni lohdutti minua, miten tilastollisesti epätodennäköistä on nuoren ihmisen sairastua koronaan vakavasti. Tieteelliset faktat ja tilastot ja ystävien kanssa keskusteleminen ovat helpottaneet. Silti olen miettinyt, miten hauras ihmiselämä on, ja miten yksi pieni eloton virus pystyy saamaan niin paljon vahinkoa aikaan.

Nyt Maiju aikoo pitää välivuoden, tehdä töitä ja lukea pääsykokeisiin. Ensi kevään yhteishaussa hän aikoo pyrkiä opiskelemaan maantiedettä Helsingin yliopistoon. Kesätyötkin löytyivät nenän edestä, sillä oma taloyhtiö palkkasi Maijun ja muutaman muun huolehtimaan pihasta ja siivoustöistä.

-Ajattelen, että Roihuvuori on kuin pieni kylä, jonka keskellä on kirkko. Lapsena oli hauska mennä seurakunnan päiväkerhoihin, pyhäkouluun ja leireille. Siellä oli kivaa tekemistä ja siellä sai uusia kavereita, kirkon lähellä asuva Maiju Lehtiranta muistelee.

-Koulu oli kiva aloittaa esikoulun jälkeen, tunsin itseni isoksi. Pelkäsin vain, ettei minua huolita sinne, kun olin niin lyhyt, Maiju hymyilee Japanilaisessa puistossa. Puiston läpi kulki aikoinaan myös hänen ensimmäinen koulumatkansa.