25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Lähde kännykän kanssa pyhiinvaeltamaan! Reitit löytyvät Vuosaaren Uutelasta ja Seurasaaresta

29.03.2021, 16:35 /  päivitetty 01.04.2021, 10:38
Mobiilipyhiinvaellus on hyvä tapa hiljentyä koronaturvallisesti. Se onnistuu Helsingissä Vuosaaren Uutelassa tai Seurasaaressa, jonne on tehty reitit.
Käsi pitelee kännykkää, jonka kuvassa näkyy taustalla oleva taivaanranta.

- Ei tarvitse lähteä kuukaudeksi Espanjaan päästäkseen pyhiinvaellukselle, iltapäivä Uutelassa riittää. Pääset etsimään sisäisiä suuntia ja voit kuunnella Jumalan sanaa, tiivistää pastori Jukka Valkama idean suosituista mobiilipyhiinvaelluksista eli kännykän avulla kuljettavista reiteistä.

Mobiilipyhiinvaellus on hyvä tapa hiljentyä ulkona koronaturvallisesti. Viime marraskuussa avatut pyhiinvaellusreitit toimivat Nomadi-kännykkäsovelluksella, ja valmiit reitit löytyvät Seurasaaresta ja Vuosaaren Uutelasta. Nuuksiosta Luontokeskus Haltian ympäristöstä löytyy vielä yksi reitti, jonka teemana on ilmastonmuutos.

- Rasteilta löytyy maisemaan tai paikkaan liittyviä minihartauksia ja raamatunkohtia. Tekstit voi myös kuunnella kuulokkeilla.

- Jos ihmisellä on joku kriisi ja olo on levoton, ei pysty keskittymään. Mutta jos lähtee vaikka lappiin vaeltamaan tai kävelee pitkiä matkoja muinaisten pyhiinvaeltajien tapaan, se rauhoittaa mieltä, ja yhteys Jumalaan tulee helpommaksi. Jumala puhuu itselleni helpommin luonnossa ja raamatun sanoissa kuin vain neljän seinän sisällä. Koska Jumala on luoja, hän puhuu meille suoraan luonnossa, kukissa ja linnuissa.

Käveleminen rauhoittaa mieltä, luonto puhuttelee ja avaa helpommin yhteyden myös Jumalaan.

Pyhiinvaellussovellusta on ladattu jo 3000 kertaa. Jukka Valkama arvioi, että ainakin 5000 ihmistä on jo kävellyt Helsingin reitit. Korona on saanut määrät räjähtämään.

-Vaellusriparin luontohiljentymisellä ja pyhiinvaelluksen rastilla ei ole juuri eroa, paljon luonnossa vaeltanut ja myös Lapissa työskennellyt pappi ajattelee.

Suunnitteilla on tapahtumia ja opastettuja pyhiinvaelluksia olemassa oleville reiteille.

-Syksyksi suunnittelemme Espoon Hiippakunnan kanssa yhteistä pyhiinvaelluspäivää. Seurasaaressa ja Otaniemessä on hengelliset reitit, ja siirtymä toteutettaisiin eri ryhmittäin esimerkiksi kirkkoveneellä, kajakilla tai fillarilla.

Laajasalon rannoilla on hienoja paikkoja.

-Jos innostusta löytyy tehdä uusiakin reittejä, autamme mielellämme alkuun.

Teksti: Outi Jaakkola