19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Digineuvonnalle kova tarve - ikäihmiset tarvitsevat opastusta kädestä pitäen

21.12.2021, 18:36 /  päivitetty 01.02.2022, 16:42
Digineuvontaa Matteuksenkirkolla. Vas. projektityöntekijä Kristiina Hanhirova, vihreätakkinen mies ja oranssipipoinen nainen. Kuva: Esko Jämsä

Vartiokylän rovastikunnan yhteinen digiosallisuusprojekti pyörähti vauhdikkaasti käyntiin kuluneena syksynä. Digineuvonnalle on selkeä tarve, ja kysymyksiä riittää. Projektityöntekijät Marika Dahl ja Kristiina Hanhirova ovat päivystäneet Itä-Helsingin kirkoissa ja alkaneet kouluttaa vapaaehtoisia neuvontatyöhön.

-Vuoden 2021 lokakuusta alkaen olemme opastaneet henkilökohtaisesti 114 ihmistä, joista kirkoilla 107 ja kotikäynteinä 7. Usein on kysytty, miten saan koronapassin ladattua puhelimeen, miten saan lähettyä kuvia, miten saan laskun auki verkkopankissa tai miten googlemaps toimii, Marika Dahl kertoo.

-Laitteen puuttuminen ei haittaa, tarvittaessa saa harjoitella lainalaitteilla. Kun asiat käydään yhdessä läpi kädestä pitäen moneen kertaan, niin se helpottaa.

Lue lisää Kirkko ja kaupungin marraskuussa ilmestyneestä jutusta:

Opastukset jatkuvat keväällä 2022

Koronarajoitusten vuoksi digiopastukset ovat toistaiseksi keskeytetty, koska turvavälejä on opastuksessa mahdoton pitää.

Digiopastukset alkavat heti kun se on mahdollista Itä-Helsingin kirkoilla.

Mukaan vapaaehtoiseksi?

Tarvitsemme lisää vapaaehtoisia opastajiksi. Ei tarvitse olla supernörtti, perustaidot digilaitteista riittävät. Koulutamme sinut!

Ilmoittaudu mukaan tästä