20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Tervetuloa syntymäpäiväjuhlaan

14.12.2018, 16:13
Juhlinnan kohde on nuoren, todennäköisesti teini-ikäisen tytön ensimmäinen lapsi. Hän syntyi pikkuruisessa kaupungissa vaatimattomaan vajaan, eläinten keskelle. Hän ei koskaan itse perustanut perhettä. Hän ei suorittanut opintoja eikä hänellä ollut työhuonetta. Hän työskenteli pitkään rakennusmiehenä.

Täytettyään kolmekymmentä vuotta hän jätti päivätyönsä ja ryhtyi kierteleväksi saarnaajaksi. Hän ei matkustanut kolmeasataa kilometriä kauemmaksi synnyinpaikastaan. Kerrottiin, että hänellä oli erityinen lahja auttaa ihmisiä. Hän paransi sairaita ja ruokki nälkäisen kansanjoukon. Hän puhui Jumalasta niin, että oppimattomatkin ihmiset ymmärsivät.

Hänen vaikutusvaltansa kasvoi. Tilanne huipentui, kun hän eräänä kansallisena juhlapäivänä ratsasti aasilla pääkaupunkiin ja kansanjoukot villiintyivät hänet nähdessään. Hänestä tuli persona non grata, hankala ihminen, joka haluttiin poistaa näyttämöltä. Yksi hänen lähimmistä ystävistään kavalsi hänet. Hän joutui puolueellisen tuomioistuimen heteen. Hänet tuomittiin kuolemaan yhdessä kahden rikollisen kanssa. Hänet haudattiin erään etäisen tuttavan kalliohautaan.

Erikoiset tapahtumat jatkuivat. Väitettiin, että hän oli noussut kuolleista ja on edelleen elossa. Tänäkin vuonna kaikissa maanosissa valmistaudutaan viettämään hänen syntymäpäiväänsä.

Hänen syntymänsä on vuosisatojen ajan innoittanut säveltäjiä ja runoilijoita kirjoittamaan lauluja ja maalaamaan tauluja. Monissa maissa kunnioitetaan myös hänen äitiään. Arvellaan, että kukaan toinen ihminen ei ole vaikuttanut ihmiskunnan historiaan niin voimakkaasti kuin tämä mies. 1500 vuotta sitten alettiin laskea aikaa hänen syntymästään.

Myös me täällä pohjoisen maan eteläisessä kolkassa valmistaudumme viettämään hänen merkkipäiväänsä ja kutsumme mukaan teitäkin.

Toivotan kaikille riemullista Vapahtajamme Jeesuksen syntymäjuhlaa!

Roihuvuoren seurakunnan kirkkoherra
Timo Pekka Kaskinen