25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Seurakunnassa lapsi voi harrastaa ilmaiseksi

24.04.2020, 11:49
Roihuvuoren seurakunnan kerhotarjonta on runsasta. On kuoroja, kokki- ja sählykerhoja, teatterikerho, kädentaitojen kerho ja rento kaakaoklubi. Niissä saa ystäviä, tuntee kuuluvansa porukkaan ja oppii uusia taitoja.
Tuuli Malve vetämässä liikuntaleikkiä lasten kuorokerhossa

Samalta koululuokalta voi löytyä lapsia, joilla on paljon harrastuksia sekä sellaisia, joilla ei ole mitään. Toisille perheille harrastukset saattavat olla liian kalliita, ja lapset voivat kokea ulkopuolisuuden tunteita. Siksi seurakunnissa satsataan ilmaisiin kerhoihin, joihin kaikki lapset ovat tervetulleita. Keneltäkään ei kysellä, onko lasta kastettu tai kuuluuko perhe seurakuntaan.

-Roihuvuoren seurakunnan kerhoissa lasten määrä vaihtelee muutamasta jopa kolmeenkymmeneen, kertoo nuorisotyön ohjaaja Marko Anttila.

-Joissain kerhoissa lapset saavat myös välipalaa. Sählykerhossa ei ole aikaa syömiseen, mutta kaakaoklubissa on joka kerta maailman parhaat voileivät ja kaakao – puhumattakaan kokkikerhoista. Meillä on lapsille myös vakuutukset, jotka korvaavat mahdolliset tapaturmat kerhossa ja matkalla sinne.

-Alueellamme on todella hyvää ja monipuolista kerho- ja harrastustoimintaa kouluikäisille lapsille. Meillä on kuitenkin jotain, mikä muilta toimijoilta saattaa puuttua. Me puhumme taivaallisesta isästä, kohtaamme joka lapsen kysymällä kuulumiset, ja kerhot alkavat yhteisellä rukouksella. Yritän miettiä joka kerhokerraksi aina jonkin kysymyksen, jota lapset saavat miettiä. Hekin pohdiskelevat hengellisiä kysymyksiä. Kerran kysyin heiltä, mitä he ovat aina elämässä ihmetelleet. Siihen yksi poika vastasi: ”Mä oon aina ihmetelly mitä tapahtuu kuoleman jälkeen.”

Kerho on lapselle turvallinen paikka kasvaa monin tavoin ja heidän kasvuaan on mahtava seurata.

Koulumaailma saattaa toisinaan olla toisille lapsille kova paikka, ja porukoissa pärjääminen haastavaa.

-Osa lapsista ja nuorista ovat äärimmäisen ujoja. Kun he pääsevät ryhmään mukaan, he muuttuvat rohkeammiksi. Välttämättä he eivät muualla uskalla tuoda itseään esille, Marko Anttila tietää.

-Jokaisen lapsen täytyy tulla kuulluksi omana itsenään. Huolehdin aina siitä, että jokaisella on puheenvuoro, jota muut eivät saa häiritä. Mitä enemmän lapset oppivat tuntemaan toisiaan, he lakkaavat pelkäämästä ja uskaltavat sanoa mitä vaan. Yritän opettaa myös sitä, miten pienellä vaivalla voi saada toiselle hyvän mielen. Annoin tehtävän: tee yksi hyvä teko joka päivä. Kun kysyin parin viikon päästä, moniko oli tehnyt, niin 85% nosti käden ylös.

Kerhoihin tullaan Make Anttilan mukaan monesta syystä: kaverin vuoksi tai sitten pelaaminen tai kokkailu kiinnostaa. -Jos lapsi on mukana pienestä pitäen kerhoissa ja leireillä, hän jatkaa lähes varmasti mukaan nuorten toimintaan. Aikuistuttuaan monet tuovat myös omat lapsensa seurakunnan kerhoihin.

-Kerhot ovat ilmaisia, mutta leirit maksavat. Jos perheessä on haastava taloudellinen tilanne, voi aina kysyä diakoniatyöntekijältä apua lasten leirimaksuihin.

Tuuli Malve vetämässä kuorokerhoa lapsille Laajasalon kirkolla
Tuuli Malve jakaa nuotteja lasten kuorokerhossa.

Lapset laulamaan!

Musiikin harrastaminen on helppo aloittaa lapsikuorosta. Ei tarvitse osata nuotteja eikä omistaa mitään soittimia. Ihan uusi lapsikuoro aloitti juuri Laajasalossa, ja Roihuvuoressa harjoittelee lapsikuoro Sonórus kanttori Hannele Filppulan johdolla.

Laajasalon kirkolla kokoontuvassa kuorokerhossa on tällä hetkellä noin 8-10 lasta, joista suurin osa on ekaluokkalaisia, mutta mukana on myös joitakin nelos- ja viitosluokkalaisia, kertoo kuoroa johtava Tuuli Malve.

-Kuoroon ovat lämpimästi tervetulleet myös muun ikäiset alakoululaiset. Laulamme lapsille sopivia lauluja, virsiä sekä hengellisiä lauluja.

Kuka vain kuorolaulusta kiinnostunut on tervetullut lapsikuoroihin, ei tarvitse osata nuotteja

Roihuvuoren kirkolla harjoittelevassa Sonóruksessa on tällä hetkellä noin tusina 5-15-vuotiasta tyttöä.

-Laulamme virsiä ja lasten hengellisiä lauluja sekä muuta lasten musiikkia. Vanhimmat kuorolaiset harjoittelevat periodiluonteisesti myös omaa ohjelmistoa. Kevään aikana laulamme neljässä messussa ja kevätlaulajaisissa Roihuvuoren kirkossa. Lisäksi käymme laulamassa kahdessa vanhusten talossa, kuoronjohtaja Hannele Filppula kertoo.

Sonóruksen laulajat esiintyvät välillä myös aikuisten kuoron kanssa, ja osallistuvat yhteisesityksiin Helsingin muiden lapsikuorojen kanssa.

-Kuorolaulu tuo lapsille uusia kavereita, retkiä ja yhteisiä kokemuksia. Laulut jäävät mieleen ja siivittävät elämää kaiken ikäisenä.

Sonorus-lapsikuoro harjoittelemassa Roihuvuoren kirkolla Hannele Filppulan johdolla
Sonorus harjoittelee Roihuvuoren kirkolla taas syksyllä.