19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Roihuvuoren seurakunta

Miksi jumalanpalvelusta vietetään?

15.12.2022, 10:29
Myllypuron kirkon ikkunarivi ja lasimaalaus

Jumalanpalvelus kokoaa kristityt yhteen

Sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä vietetään kirkoissa jumalanpalvelusta. Sunnuntai on kristityille pyhä päivä, koska Jeesus nousi kuolleista juuri sunnuntaina. Sunnuntaita sanotaankin pikku pääsiäiseksi. Vuosisatojen kuluessa pyhäpäivän viettämiseen on kehittynyt oma järjestyksensä ja eri kulttuureihin sopivat tapansa.

Jossain kokoonnutaan sodan tai luonnonkatastrofin keskellä, toisaalla taas upean katedraalin turvallisten muurien suojaan. Kokoontumisten sisältö on kuitenkin kaikkialla maailmassa sama: rukoillaan tärkeiden asioiden puolesta, luetaan Raamattua, saarnataan ja useinmiten nautitaan ehtoollista, yhteistä ateriaa. Ehtoollisjumalanpalvelusta kutsutaan messuksi.

Jumalanpalveluksessa saamme tulla Jumalan eteen kaikkien huoliemme ja ilojemme kanssa. Saamme rukoilla ja laulaa yhdessä toisten kanssa. Toisten kristittyjen usko kantaa meitäkin. Saamme kutsua elämäämme parasta mahdollista hyvää, kaikkivaltiaan Jumalan läsnäoloa. Jumalanpalveluksessa ei niinkään ole kyse siitä, että me tulemme palvelemaan Jumalaa, vaan siitä, että Hän tulee palvelemaan meitä. Erityisesti ehtoollisessa itse Pyhä Jumala tulee meitä hoitamaan.

Jumalanpalvelukseen ovat tervetulleita kaikki: Kaiken ikäiset, kaikenlaisissa elämäntilanteissa. Useimmista kirkoista löydät tilaisuuden kulusta kertovan käsiohjelman. Älä siis jännitä, vaikket tuntisi jumalanpalveluksen käytäntöjä. Usein jumalanpalveluksen jälkeen kirkkoväki kokoontuu vielä kirkkokahveille.

Sunnuntain kokoontumisista kristityt lähtevät arkeen auttamaan ihmisiä, rakentamaan oikeudenmukaista yhteiskuntaa ja puolustamaan heikkoja ja köyhiä.

Jumalanpalveluksiin liittyviä linkkejä: