23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Virtuaalikierros

Laajasalon kirkko

21.09.2023, 12:51
Patinoitu kupari verhoaa Laajasalon kirkkoa. Modernia puuarkkitehtuuria edustava pyhäkkö on monipuolinen toimintakeskus, johon voi arkipäivinä pysähtyä myös kahville.

Laajasalon vuonna 2003 valmistuneen kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Kari Järvinen ja Merja Nieminen. Rakennus on pääosin puuta. Kirkko- ja seurakuntasalin ja osittain kellotornin ja toimintatilojen ulkoverhous on patinoitua kuparilevyä. Muilta osin ulkoverhouksessa on käytetty vaakalaudoitusta. Kirkko on palkittu vuonna 2004 korkeatasoisesta puurakentamisesta ja vuonna 2005 Copper in Architecture -palkinnolla.

Kirkon alttarireliefit ovat kuopiolaisen kuvataiteilijan Pauno Pohjolaisen. Reliefeistä suurempi on alttarilla ja kuvaa ihmisen elämää helteisenä erämaana mutta myös valmistautumisen paikkana. Pienempi reliefi on kastemaljan taustalla. Sen punaisuus kuvaa Pyhää Henkeä ja Jumalan läsnäoloa. Reliefin oikeassa yläkulmassa on enkelin siipi Jumalan siunauksen ja varjeluksen merkkinä.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Heli Tuori-Luutonen. Tekstiilit on valmistanut Suomen Käsityön Ystävät. Kirkon sisääntuloaulan seinällä on taiteilija Merja Vinqvistin laiva-aiheinen teos Votiivi. Kirkko- ja seurakuntasalin alttari- ja irtokalusteet on suunnitellut Jouko Järvisalo.

Laajasalon kirkon vuonna 2006 käyttöönotetut urut on rakentanut itävaltalainen urkurakentamo Kögler. Niissä on 22 äänikertaa ja kaksi sormiota. Tyyliltään urut edustavat barokkia.

Kirkon neljä kelloa on valmistettu Hollannissa. Niihin on pienimmästä suurimpaan valettu Raamatun tekstit Ps. 34:4, 5. Moos. 33:27, Room. 6:23 ja Matt. 11:28. Kellot on ohjelmoitu soittamaan eri virsien säkeiden melodioita kirkkovuoden juhla-aikojen mukaan.

Laajasalon kirkko on yksi Roihuvuoren seurakunnan kolmesta kirkosta. Kirkossa on Aulakahvio, jossa voi pistäytyä vaikka kauppamatkalla. Kahvio on auki ma-to kello 10–14. Kirkon aulassa on yleensä myös taidenäyttely.