18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Puistolan kirkko

Puistolan kirkon messua vietetään syyskuun alusta lähtien klo 12

31.08.2021, 13:13 /  päivitetty 31.08.2021, 13:36
Kuvassa puistolan kirkko, teksti: Puistolan messu sunnuntaisin klo 12.

Sunnuntaiaamu on monissa perheissä viikon rauhallisin hetki. Tästä lähtien myös hitaiden aamujen ystävät ehtivät jumalanpalvelukseen, kun Puistolan kirkon messua aletaan viettää puoliltapäivin. Samalla on tarkoitus vahvistaa seurakuntalaisten osallisuutta messujen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vastuunkantajienkaan ei Puistolassa tarvitse tulevaisuudessa herätä aikaisin.

Malmin seurakunnan messuja pidetään porrastetusti pitkin pyhäpäivää eri puolilla koillista kaupunkia. Valinnanvaraa on ajankohdan suhteen. Malmin ja Viikin kirkon messu on klo 10, Pihlajamäen kirkossa sitä vietetään klo 11 ja iltamessut ovat viideltä tai kuudelta.

Pastori Aleksi Vainikan mielestä siirtyminen ”armollisempaan” kellonaikaan liittyy jumalanpalveluksiin kokoontumisen uuteen alkuun, jota on odotettu lähes kaksi vuotta.

”Uusi alku pitkän pandemiasulun jälkeen mahdollistaa sen, että voidaan alkaa suunnitella messuja yhdessä seurakuntalaisten kanssa puhtaalta pöydältä. Jos esimerkiksi ideoita yhdessä syömisestä kirkolla alkaa syntyä, vapaaehtoisten ei tarvitse sen vuoksi herätä seitsemältä. Vaikka kunnianhimo kasvaisi toteuttaa jotakin ihan uutta, se ehditään tehdä kahteentoista mennessä. Muutos palvelee sitä, että kirkkoon voisi kokoontua kaiken ikäisiä ihmisiä”, hän kertoo.

Puistolan kirkon lähialueilla asuu paljon lapsiperheitä. Seurakunnan tavoitteena on madaltaa myös heidän kynnystään osallistua.

”Kouluikäisten kanssa sunnuntaiaamu voi olla viikon ainoa hetki, kun voidaan olla kotona ilman kiirettä”, toteaa Puistolan kirkon alueella asuva Minna Valtonen. Valtonen on käynyt messuissa lastensa ja lastenlastensa kanssa ja pitää Puistolan kirkkoa lapsiystävällisenä tilana.

”Nyt elän uudelleen melkein ruuhkavuosia, kun olen vielä työelämässä ja olen saanut lastenlapsia”, hän sanoo. Hänelle jumalanpalveluksen suunnittelu on mieluinen vapaaehtoistehtävä. Messuajan uudistus tuntuu hänestä hyvältä eri-ikäisiä, erityisesti kouluikäisten perheitä ajatellen. Hän haaveili myöhäisemmästä kellonajasta jo 20 vuotta sitten, kun omat lapset olivat koululaisia.

Valtosen mukaan on hyvä, että seurakuntalaiset pääsevät suunnittelemaan ja toteuttamaan messuja. Hän toivoo itse lisää Puistolan paikallisväriä ja ajankohtaisia asioita Puistolan kirkon jumalanpalveluksiin.