18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Pitäjänmäen seurakunta

Pyhäinpäivänä muistellaan edesmenneitä rakkaita

16.10.2023, 10:11
‍Pyhäinpäivä on hiljainen ja harras kirkkopyhä, jolloin omaiset vievät edesmenneiden läheistensä haudoille kynttilöitä, seppeleitä ja kukkia.
Pyhäinpäivän kuva

Jumalanpalveluksissa muistetaan viime pyhäinpäivän jälkeen kuolleita seurakuntalaisia. Monissa seurakunnissa luetaan heidän nimensä ja heidän muistokseen sytytetään kynttilöitä.

Pyhäinpäivän juuret ulottuvat ensimmäisille kristillisille vuosisadoille. Uskonsa tähden kuolleiden kristittyjen muistopäiviä vietettiin heidän kuolinpäivinään. 300-luvulla ryhdyttiin viettämään erillisten muistopäivien lisäksi yhteistä kaikkien pyhien päivää. Nykyään pyhäinpäivässä yhdistyvät kaikkien pyhien päivä ja kaikkien uskovien vainajien muistopäivä.

Suomessa ja Ruotsissa luterilaiset viettävät pyhäinpäivää, vanhemmalta nimeltään pyhäinmiestenpäivää, nykyään aina lauantaina, aikaisintaan 31. lokakuuta ja viimeistään 6. marraskuuta.