19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Pitäjänmäen seurakunta

Missä hyviä kummeja kasvaa?

31.08.2023, 11:46
Vanhan kirkollisen perinteen mukaan kummi on kokeneempana kokemattoman tuki ja esikuva. Juhlallisesti sanottuna hänen tehtävänään on huolehtia vanhempien rinnalla Pienen kristillisestä kasvatuksesta. Käytännössä se tarkoittaa pyhälle avoimen elämän opettelemista yhdessä Pienen kanssa.

Kastejuhlassa kummit ovat papin ja vanhempien mukana siunaamassa lasta. Tehtävä toistuu konfirmaatiomessussa viitisentoista vuotta myöhemmin.

Paketteja tärkeämpi lahja on osallistuminen kummilapsen arkeen ja juhlaan. Kriisivaiheissa perheen ulkopuolinen luotettava aikuinen on lapselle aarre. Silloinkin, kun vastavuoroista yhteyttä ei synny, voi kummilasta muistaa kirjein, ajatuksin ja rukouksin.

Yhden kummin oltava kirkon jäsen

Pienen kummeista ainakin yhden on oltava konfirmoitu, evankelis-luterilaisen kirkon jäsen. Yksikin kummi riittää. Hänen lisäkseen kummeiksi voi tulla myös muiden lapsikasteen hyväksyvien kirkkojen jäseniä.

Kristilliseen kirkkokuntaan kuulumattomat eivät voi ruveta lapsen viralliseksi kummiksi. Mikään ei kuitenkaan estä kutsumasta heitä erityistehtävään lapselle tärkeinä aikuisina.

Kummiuden muutokset myöhemmin

Uusien kummien lisääminen on mahdollista myös kasteen jälkeen. Tämä voi tulla ajankohtaiseksi, jos kummi kuolee tai eroaa kirkosta. Myös perheeseen kasteen jälkeen adoptoidulle lapselle voidaan antaa uudelle perheelle läheiset kummit.

Jälkikäteen kummeja voidaan lisätä kaksi. Päätökset kummien lisäämisestä tekee oman seurakunnan kirkkoherra.

Yli 12-vuotiaalle ei voida nimetä uusia kummeja, jos hän ei itse tahdo.

Kummia ei voi vaihtaa eikä kummiudesta luopua esimerkiksi sen tähden, että kummi ja vanhemmat riitautuvat. Sen sijaan on jokaisen kummivanhemman päätettävissä, miten läheiseen suhteeseen voimavarat riittävät.