20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Pakilan seurakunta

Yhteisvastuukeräys 2021 Pakilassa

04.02.2021, 14:39 /  päivitetty 12.02.2021, 13:59
Vuoden 2021 Yhteisvastuukeräyksen tuotolla autetaan taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla. Keräys alkaa 7.2.2021, mutta jo nyt voit lahjoittaa ikäihmisten hyväksi tehtävään työhön.
taustalla ja etualalla kaksi iäkästä naista, yhteisvastuukeräyksen logo, teksti: eniten vanhuudessa yllätti köyhyys, hädässä olevat vanhukset suomessa ja maailmalla tarvitsevat apuasi.

Hädässä olevat ikäihmiset Suomessa ja maailmalla tarvitsevat apuasi

Yhteisvastuu auttaa taloudellisissa vaikeuksissa olevia ikäihmisiä niin Suomessa kuin kehittyvien maiden kriisialueilla

Eri syistä johtuva köyhyys koettelee ikäihmisiä Suomessa ja maailmalla. Monet vanhukset elävät taloudellisessa ja sosiaalisessa ahdingossa. Koronaepidemia on kurittanut entisestään juuri näitä kaikkein hauraimpia.

Vähävaraiset vanhukset ovat usein tilanteessa, jossa vaikeudet kasaantuvat. Köyhyys aiheuttaa helposti terveydellisiä ongelmia, sosiaalista eristäytymistä, yksinäisyyttä ja digisyrjäytymistä.

Osallistu Yhteisvastuukeräykseen. Autat.

Ikäihmisten köyhyys Suomessa

Suomessa vanhusten köyhyys näyttäytyy eri tavoin eri puolilla maata. Myös puuttumiskeinot ilmiöön ovat monimuotoisia.

Eläkeiän köyhyyden tekijöitä

40 prosenttia eläkeläisistämme saa eläkettä alle 1 250 euroa kuukaudessa.

Työelämän ulkopuolelle jääminen, kotiäitiys, työkyvyttömyys, pitkäaikaistyöttömyys, pienipalkkaisuus, sairaudet – tai näiden kaikkien yhdistelmä.

Myös kallis asuminen, peritty huono-osaisuus, mielenterveyden ongelmat sekä monet yllättävät tekijät.

#enitenyllättiköyhyys #yhteisvastuu2021‍

Arkkiatri Risto Pelkonen

Apua seurakuntien diakoniatyön kautta

Keräystuotolla saadaan ikäihmisille taloudellista apua, elämänlaatua ja digitaitojen valmennusta.

Kirkon diakoniarahasto kohdentaa 10 prosentin osuutensa keräystuotosta ikäihmisten taloudelliseen auttamiseen ja elämänlaadun kohentamiseen. Avustukset kohdennetaan paikallisseurakuntien diakoniatyön kautta.

Seurakuntaopiston kokoama kansanopistoverkosto tulee toteuttamaan yhteisvastuuvaroilla ikäihmisille maksutonta digitaitojen opastusta lyhytkursseina vuodesta 2022 alkaen. Opastusta annetaan esimerkiksi pankki-, Kela- ja virastoasiointia tietokoneen välityksellä sekä opastetaan laitteiden käytössä ja ongelmakohdissa.

Kaukana avun tarve on vieläkin suurempi kuin meillä - Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu

Maailman katastrofialueilla Yhteisvastuukeräyksen 2021 tuotolla tuetaan arvokkaan vanhuuden mahdollistamista auttamalla katastrofien, konfliktien ja luonnonmullistusten aiheuttamissa hätätilanteissa hauraimpia yhteisöjä, vanhuksia ja perheitä.

Tuotosta yli puolet, 60 prosenttia, ohjataan kehittyviin maihin Kirkon Ulkomaanavun katastrofirahaston kautta.

Kansainvälisen diakonian esimerkkikohdemaa on Uganda, mutta apua ohjataan kulloisenkin tarpeen mukaan yli kymmeneen maahan.

Osa yhteisvastuuvaroista käytetään äkillisten katastrofien kriisiapuun.

Valtaosa yhteisvastuuvaroista käytetään pitkävaikutteiseen kehitysyhteistyöhön kunkin maan paikallisten toimijoiden kumppanuudessa.

Lahjoita

Kolehdin sijasta voit lahjoittaa oman seurakuntamme Yhteisvastuukeräykseen tämän linkin kautta.

Voit myös maksaa suoraan Mobilepaylla numerolla 81763.

(Keräyslupa RA/2020/639, voimassa 1.9.2019 alkaen toistaiseksi, Manner-Suomi, myöntänyt Poliisihallitus 29.5.2020. Keräyslupa ÅLR 2020/4355, voimassa 1.9.2020-31.8.2021, Ahvenanmaa, myöntänyt Ålands landskapsregering 11.6.2020.)

Lue lisää Yhteisvastuun sivuilta.