23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Pakilan seurakunta

Pakilan seurakunnan kutomakerhon digiloikka

08.02.2021, 08:52 /  päivitetty 19.02.2021, 11:10
Korona on käytännössä seisauttanut kaiken säännöllisen ryhmätoiminnan. Pirjo Venäläinen seurakunnan Kutomakerhosta kertoo positiivisen uutisen siitä, kuinka Kutomakerhon kävi.
Kirjava räsymatto tuulettumassa.

Sosiaalinen ympäristö hajosi

Ehdimme viettää 40-vuotisjuhlat. Sitten kaikki loppui kuin seinään. Seinä oli korona.

Vain yksi henkilö kerrallaan pääsi kudontatilaan, retki ja myyjäiset peruttiin. Kaikki toiminta loppui.

Tarmokkuus kanavoitui Facebookiin

Päätettiin perustaa Facebook-ryhmä – Pakilan seurakunnan kutomakerho. Mattoja, tyynyjä, pöytäliinoja sytykkeitä päreiden ja tuohen päällä sekä city-vihtoja oli myynnissä. Turvaohjeita noudattaen teimme ’ovensuukauppoja’ kirkolla. Opettelimme itse kukin käyttämään MobilePayta. Saimme aivan uutta asiakaskuntaa. Moni piti lisäarvona kierrätystä: olihan matot kudottu vanhoista vaatteista ja kankaista, sytykkeet valmistettu kynttilänpätkistä ja laukut videonauhoista. Jopa linnunpöntöt loppuivat joulun aikaan. Ja keräsimme sievoisen summan hyväntekeväisyyteen! Pystyimme tänäkin vuonna jakamaan avustuksia kummikohteellemme Nepaliin ja kotimaahaan nuorten erityisesti tyttöjen ja naisten kanssa toimiville järjestöille.

Tietokonetapaamiset Teams-ohjelmalla

Mutta kova hinku oli tavata. Surimme jo valmiiksi pikkujoulujuhlan puuttumista. Jostain nousi ajatus Teams-tapaamisesta. Yllättävän moni innostui asiasta. Marita-pappi kutsui meidät mukaan ja reilu puolet kerholaisista istui yhtäkkiä hymysuin kotikoneen kuvaruudussa ihastuneena tapaamisesta mutta myös omasta osaamisestaan. Totesimme kaikki: tämä on uusittava! Puhelimella soittelimme niille, jotka eivät voineet osallistua Teamsiin.

Kohta vuoden olemme eläneet korona-aikana erilaisten rajoitusten puitteissa – se on tuntunut pitkältä ja uuvuttavalta. Koska kerhotapaamiset on peruttu helmikuun loppuun, tapasimme jälleen Teamsin merkeissä, vaihdoimme kuulumisia, sovimme kutomisajoista ja tuotteista.. Lauloimme yhteisen virren ja lopuksi oli Herran siunaus. Meille jäi hyvä mieli ja olimme ylpeitä ja iloisia, että teimme tämän digiloikan.

WhatsApp on ollut ahkerassa käytössä; varaamme kudonta-aikoja, päivitämme uutisia ja piristämme toisiamme pimeinä päivinä. Uusin innovaatiomme on ‘Jesse lukupiiri’, jossa vaihdamme mielipiteitä kirjallisuudesta ja teemme ehdotuksia lukulistalle.

Toivomme kuitenkin , että pääsemme kohtaamaan toisemme ihan kasvotusten!