20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Pakilan seurakunta

Kutomakerhon puheenjohtaja vaihtuu

20.04.2018, 11:50 /  päivitetty 27.01.2020, 14:43
‍Pakilan seurakunnan Kutomakerhossa on loimilankoja kuljetellut pirran läpi yli 25 vuotta Aune Mattila – puheenjohtajana! Nyt sukkulaan tarttuu Aira Pihlainen – lähes ammattilainen puheenjohtajana ja meille kerholaisille tuttu kutoja!

Aune Mattila liittyi Kutomakerhoon vuonna 1985 ja pian tämän jälkeen hänelle lankesi puheenjohtajan rooli. Ei pelkästään johtamistaitojensa vuoksi vaan myös vankan kutomataidon seurauksena. Jo lapsena kotitilallaan oli Aune innostunut käsitöistä ja kodin perintönä hänestä tuli taitava ja tarkka käsityön taitaja. Hän ohjasi lempeästi uusia kutojia ja Kutomakerho kasvatti jäsenmääräänsä tasaisesti. Torpparinmäen Hunajatalolta muutto Paloheinän silloiselle kirkolle ja kirkon tiloissa alakerrasta yläkertaan sekä lopulta Välitalontielle vaati monenmoisia taitoja: tilojen käyttösuunnitelmia, kangaspuiden purkamista ja kokoamista, mittavan matonkude- ja lankavaraston siirtoja ja kutojien motivointia melkoiseen urakkaan. Kaikesta selvittiin!

Aunen humanitäärinen luonne kannusti myös keräämään varoja vähäosaisten hyväksi. Näinä vuosina on myyjäisillä ja kudonnaisten myyntituloilla tuettu naisia, lapsia, nuoria ja vanhuksia koti- ja ulkomailla kymmenillä tuhansilla euroilla. Tämä on ollut mahdollista kerhon ahkeruudella, kierrätysinnolla ja taitavuudella. Sukkula on lentänyt useammankin tunnin!

Kutomakerhon väki taputti kiitokseksi Aunelle ja samoilla taputuksilla annoimme tukemme Airalle. Saimme innokkaan kutomakerholaisen vetovastuuseen ja itse kukin halusi toivottaa onnea uudelle puheenjohtajalle. Hyvä pohjatyö on tehty – siitä on hyvä jatkaa