18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Koronaturvallisesti seurakunnissa

18.08.2021, 14:59 /  päivitetty 02.09.2021, 09:18
Risti ja sydän

Pääkaupunkiseudun 20.8. tiukentuvat koronarajoitukset vaikuttavat myös seurakuntien toimintaan. Jumalanpalveluksiin pääsee edelleenkin mukaan paikan päälle, mutta niissä otetaan käyttöön alkukesästä tutut henkilömäärärajoitukset. Monet kerhot ja piirit voivat kokoontua, kunhan koronaturvallisuudesta huolehditaan ja ryhmät pysyvät riittävän pieninä.

Helsingin seurakunnissa otetaan käyttöön perjantaina 20.8. Helsingin hiippakunnan ja aluehallintoviraston ohjeet, joilla pyritään vastaamaan elokuussa heikentyneeseen koronatilanteeseen. Ohjeet koskevat pääsääntöisesti yli 10 hengen kokoontumisia ja ne ovat voimassa 12.9. saakka. Seurakuntien tilaisuuksia ja tapahtumia voi tuon kolmen viikon aikana edelleenkin järjestää, kunhan koronaturvallisuudesta pidetään huolta ja osallistujat voivat halutessaan ja tosiasiallisesti säilyttää riittävän etäisyyden toisiinsa. Isot kirkkotilat tarjoavat tähän mainiot mahdollisuudet.

Mahdollisten altistusten rajaamiseksi tapahtumissa otetaan käyttöön lohkot tai sektorit, joiden yli ihmiset eivät saa liikkua tai olla kontaktissa keskenään. Pienissä tiloissa ja suurempien tilojen kussakin sektorissa saa olla korkeintaan 25 henkeä, jos sektorin sisällä turvaväleistä pystytään huolehtimaan. Myös maskeja käytetään edelleen. Ulkona järjestettävissä tilaisuuksissa sektoreissa saa olla 50 henkeä.

Laulaminen ja konsertit ovat uusienkin ohjeiden mukaan mahdollista edellä mainittujen rajoitusten mukaisesti. Käytännössä monet leirit ja konsertit joudutaan perumaan, sillä niiden järjestäminen ei ole mielekästä tai uusien ohjeiden mukaan edes sallittua.

Ohjeet koskevat tämänhetkisen tiedon mukaan myös lasten ja nuorten harrastustoimintaa. Perusopetukseen kiinteästi kuuluva alakoululaisten iltapäivätoiminta sen sijaan ei ole näiden rajoitusten piirissä. Osa seurakuntien kerhoista voikin alkaa kokoontua suunnitellusti, mutta esimerkiksi sisäliikunta joutuu nyt tauolle, jos osallistujien fyysistä kontaktia ei voi välttää.

Hautausmaiden kappelit ja osa kirkoista on sen verran pieniä tai niihin on vain yksi sisäänkäynti, jolloin sektorimallia ei niissä voi hyödyntää. Osallistujamäärä on silloin 25 tai pienempi, tilan koosta riippuen.

Käytännössä tilaisuuden tai tapahtuman osallistujamäärään vaikuttavat siis tilan koko ja mahdolliset lohkot tai sektorit sekä saniteettitilojen tai henkilökunnan määrä. Siksi seurakunnan toimintaan mukaan mielivän kannattaakin tarkastaa tapahtuman tiedot ja rajoitukset nettisivuilta. Perhejuhlia seurakuntien tiloissa suunnittelevien puolestaan kannattaa katsoa kyseisen kirkon tai tilan rajoitukset ja osallistujien enimmäismäärät verkosta tai soittaa seurakuntatoimistoon. Vaikka rajoitukset eivät velvoitakaan yksityistilaisuuksia, kuten hääjuhlaa tai muistotilaisuutta, niin itse kirkollista toimitusta ja seurakuntaa julkisena toimijana rajoitukset koskevat. Helsingin seurakunnat pystyvät tarjoamaan useita eri vaihtoehtoja sopivan tilan löytämiseksi.

Tiedote - Aluehallintovirasto (avi.fi)