18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Pakilan seurakunta

Helsingin seurakuntien tilaisuuksien osallistujamäärää rajoitetaan 20 henkeen

20.11.2020, 16:35 /  päivitetty 20.11.2020, 18:37
Seurakuntien sisätiloissa järjestettäviin tilaisuuksiin saa osallistua enintään 20 henkeä kolmen viikon ajan. Rajoitus koskee kaikkia seurakuntien omissa tiloissa tapahtuvia tilaisuuksia maanantaista 23.11. alkaen sunnuntaihin 13.12. asti.
Kuvassa diakoniatyöntekijä ja asiakas maskit kasvoillaan

Linjauksen on tehnyt Helsingin hiippakunta muiden viranomaisten päätösten pohjalta. Jumalanpalvelusten ja kirkollisten toimitusten jatkuminen on turvattava kaikissa olosuhteissa, ne kuuluvat seurakunnan lakisääteisiin tehtäviin. Seurakuntalaisilla pitää olla mahdollisuus olla läsnä jumalanpalveluksissa, mutta osallistujamäärä rajoitetaan nyt 20 henkilöön. Tähän henkilömäärään kuuluvaksi lasketaan myös jumalanpalveluksen toimittajat.

Ehtoollisen viettoa voidaan jatkaa normaalisti. Seurakunnat striimaavaat sunnuntain pääjumalanpalveluksensa rajoitusaikana.

Helsingin seurakuntien varautumisryhmä kuitenkin suosittelee, että osallistujamääriä rajoitetaan jo tänä viikonloppuna (20.-22.11.) uusien linjausten mukaisesti ja että etäisyyksiin ja turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Kaikkia muutoksia ei välttämättä ehditä parissa päivässä tehdä, ja seurakunnat päättävät itse kirkkoherran johdolla tulevan viikonlopun kokoontumisrajoituksistaan.

Muut toimitukset ja toiminta

Hautaan siunaamisten osallistujamäärässä voidaan inhimillisistä syistä poikkeuksellisesti joustaa siten, että läsnä tilaisuudessa voivat olla vainajan lähiomaiset.

Pääkaupunkiseudun kaupunkien koronakoordinaatioryhmä kehottaa edelleen 13.11. linjauksensa mukaisesti noudattamaan harkintaa ja pidättyväisyyttä yksityistilaisuuksien järjestämisessä ja suosittelee, ettei yli 10 hengen yksityistilaisuuksia toistaiseksi järjestetä lainkaan. Suositus koskee myös perhejuhlia kuten kotona tapahtuvia kastetilaisuuksia, hääjuhlia tai muistotilaisuuksia.

Kuoro- ja muuta harrastustoimintaa voidaan jatkaa, jos henkilörajoitukset sekä turvavälit toteutuvat. Osallistujamäärien rajoitukset koskevat kaiken ikäisiä, esimerkiksi muskareihin osallistujia. Alakoululaisten iltapäiväkerhot jatkavat toimintaansa kaupungin perusopetusta koskevien linjausten ja ohjeiden mukaisesti.

Lasten ja nuorten tilaisuuksien järjestämisellä on lasten ja nuorten kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille merkittäviä vaikutuksia, ja lasten ja nuorten harrastustoiminta pyritäänkin jatkamaan monin eri tavoin turvata.

Kasvomaskien käyttöä suositellaan

Tilanteissa, joissa on lähikontakteja, suositellaan seurakunnissa kasvomaskien käyttöä. Kasvomaskin käyttöä suositellaan kaikille yli 13-vuotiaille. Lähtökohtaisesti seurakuntalaiset huolehtivat itse oman kasvomaskin hankinnasta.

Kasvomaskeja tulee kuitenkin seurakunnissa olla tarjolla seurakuntalaisille, joille kasvomaskien kustannukset nousevat kohtuuttomiksi. Kasvomaskin käyttöä suositellaan seurakuntien ja seurakuntayhtymien työntekijöille käytettäväksi työpaikalla kaikissa tilanteissa ja työpaikalla liikuttaessa, ellei maskin käytölle ole terveydellistä estettä.

Helsingin hiippakunta muistuttaa myös THL:n ”viidestä valtista”, joilla suojaat itseäsi ja läheisiäsi koronavirustartunnalta:

1. Jos saat oireita, mene koronatestiin ja pysy muuten kotona.

2. Pidä ainakin 1–2 metrin etäisyys muihin ihmisiin.

3. Huolehdi käsi- ja yskimishygieniasta.

4. Käytä kasvomaskia, kun et voi pitää etäisyyttä.

5. Lataa Koronavilkku-sovellus.

Tilanne- ja tapauskohtaisista päätöksistä vastaa kirkkoherra ja seurakuntayhtymien yhteisten palvelujen osalta yhtymän johtaja.