19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Torma, ystävyysseurakuntamme Virossa

28.01.2021, 15:00

‍Torman Maarian seurakunta

Luterilainen Torman Maarian seurakunta toimii aidolla maaseudulla Jõgevan maakunnassa noin 170 km Tallinnasta kaakkoon ja 50 km Tartosta pohjoiseen. Seurakunta on toiminut jo yli 700 vuotta, ja sen nykyinen keisarinna Katariina II:n käskystä rakennettu kivikirkko vihittiin tehtäväänsä 1767. Kirkko on Viron museoviraston päätöksellä suojeltu ja myös pappila on valtakunnallinen kulttuurimuistomerkki. Kirkossa pidetään kesäisten jumalanpalvelusten ohella myös korkeatasoisia konsertteja. Kirkon satavuotiaat urut ovat säilyneet kaunissointisina.

Torma

Torman kunta oli merkittävä osa Torman kihlakuntaa, jonka 700-vuotisjuhlaa vietettiin 2014. Viron suuressa kuntauudistuksessa 2017 Torman 2000 asukkaan maaltapaosta kärsivä kunta yhdistettiin osaksi uutta Jõgevan kuntaa, mutta Torman itäisin kylä liitettiin Mustveen kuntaan. Torman kuntaa ei siis enää ole, mutta Torman seurakunta jatkaa toimintaansa entisen muotoisena. Seurakunnan jäsenmaksuihin nojautuva jäsenmäärä on vajaat 200 henkeä. Seurakunnassa toimii yksi pappi. Pastori Mehis Pupart asuu kirkon vieressä sijaitsevassa pappilassa. Pappilarakennukseen kuuluu myös kanslia, talvikirkkona käytetty seurakuntasali, pyhäkoulu, vierashuoneet ja keittiö. Suntion tehtävät ja kirkon puiston hoitotyöt tehdään vapaaehtoisvoimin ja yhdyskuntapalveluna. Vuosien mittaan olemme tukeneet ystävyysseurakuntaamme taloudellisesti ja kehittäneet molemminpuolista yhteistyötä ja henkilökohtaisia ystävyyssuhteita vapaan kansalaistoiminnan pohjalla. Pakilan seurakunta avustaa papin palkkausta.

Pakilan Tormaystävät ry

Pakilan Tormaystävät ry:n toiminnassa merkittävän osan muodostavat vuosittaiset kesämatkat eri puolille Viroa, ja usein on osallistuttu myös Torman jumalanpalveluksiin. Yhdistyksemme tekee lisäksi kotimaassa bussiretkiä lähiseutujen matkailukohteisiin ja osallistuu seurakunnallisiin tapahtumiin. Tormasta on vierailtu vastavuoroisesti myös kuorojen voimin Pakilassa. Vuonna 2020 korona-pandemia tosin teki vierailusuunnitelmat tyhjiksi, ja ansioitunut puheenjohtajamme Pauli Matikainen kuoli koronan uhrina 3.4.2020.

Jäsenillemme (noin 100) ja muillekin kiinnostuneille lähetämme jäsentiedotteita. Voit liittyä postimme saajien joukkoon tai jäseneksi osoitteella tapani.harviainen@helsinki.fi tai

puh. 0400 955 440. Jäsenmaksu tälle vuodelle on 20 euroa.

Pakilan Tormaystävät ry:n hallituksen puolesta

Tapani Harviainen