20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Pakilan seurakunta

Lähetys Pakilan seurakunnassa

05.10.2022, 11:14

Pakilan seurakunnalla on kolme lähetyksen nimikkokohdetta: Marja Alastalon työ Botswanassa, Katja Tynkkysen työ ja lasten koulunkäynti Boliviassa sekä Intiassa tehtävä lukutaito- ja raamatunkäännöstyö. Lisäksi kummikohteena on rippikoululaisilla Francistownin koululaiset Botswanassa, Kutomakerholla dalit-tyttöjen koulutus Nepalissa sekä eläkeläisten kerholla lastensuojelutyö Tansaniassa.

Nimikkokohteet

Marja Alastalo on Suomen Lähetysseuran lähetystyöntekijä Botswanassa. Marja asuu Francistownissa ja työskentelee Suomen Lähetysseuran Itäisen ja Eteläisen Afrikan alueellisena ohjelmapäällikkönä. Marja on koulutukseltaan luokanopettaja. Botswanan evankelis-luterilaiseen kirkkoon kuuluu noin 21 000 jäsentä noin 40 seurakunnassa. Pitkälti vapaaehtoisten seurakuntalaisten varassa toimiva kirkko tekee työtä muun muassa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten tukemiseksi AIDS-epidemian keskellä.

Boliviassa tuemme lasten koulunkäyntiä. Lapset ovat valtaosin alkuperäiskansoista. Koulunkäyntiä tuetaan mahdollistamalla koulun suorittaminen loppuun turvallisessa kouluympäristössä. Työtä tehdään Suomen Lähetysseuran ja Bolivian luterilaisen kirkon kautta. Noin 11 miljoonan asukkaan Bolivia kuuluu Latinalaisen Amerikan köyhimpiin maihin. Bolivian talous perustuu yksipuolisesti kaivostoimintaan ja on siksi hyvin haavoittuvainen. Tuloerot maassa ovat suuria ja erityisesti alkuperäiskansojen asema on heikko.

Katja Tynkkynen toimii Suomen Lähetysseuran hankehallinnossa ja aluetiedottajana Latinalaisessa Amerikassa, erityisesti Kolumbiassa, Boliviassa ja Venezuelassa. Hänen asuinmaansa on Bolivia. Hanketyö sisältää yhteistyötahojen ja kirkkojen kanssa toiminnan suunnittelua ja seurantaa sekä tuloksista ja edistyksestä raportointia. Katja toimii myös yhteyshenkilönä suomalaisten kummien sekä kummilasten ja -ryhmien välillä.

Seurakuntamme nimikkokohteena on lisäksi Intiassa tehtävä lukutaito- ja raamatunkäännöstyö. Suomen Pipliaseura tukee yhteistyössä Intian Pipliaseuran kanssa Raamattujen kääntämistä ja jakelua erityisesti lapsille ja nuorille, kirkkojen naistyöhön ja katastrofiapuun.

Kummikohteet

Francistownin koululaiset Botswanassa on Pakilan rippikoululaisten yhteinen kummikohde Suomen Lähetysseuran kautta. Tsolofelong-tukikeskuksen toimintaan osallistumalla tukea saa vuosittain noin 150 koululaista monissa eri kouluissa sekä 10 ammattiin opiskelevaa nuorta. Kummiohjelmassa autetaan lapsia ja heidän huoltajiaan kokonaisvaltaisesti; kotikäynneillä kartoitetaan perheiden tilanne ja tarpeiden mukaisesti perheille tarjotaan monenlaista tukea.

Kutomakerhon kummikohde on Nepalissa Mugun alueen dalit-tyttöjen koulutus. Dalitit ovat ikivanhan kastijärjestelmän alimmat, ”kastittomat”. Vaikka kastijärjestelmä on virallisesti lopetettu, vaikuttaa se vielä paljon ihmisten elämään ja mahdollisuuksiin. Suuri osa daliteista on lukutaidottomia. Kummituen avulla köyhien perheiden tytöt pääsevät kouluun. Monet saavat myös jatko-opintomahdollisuuden tai ammattikoulutuksen. Himalajan vuoristossa ja sen eteläpuolella sijaitseva Nepal on yksi Aasian köyhimmistä maista. Lähetysseura työskentelee Nepalissa syrjittyjen väestöryhmien elinolojen parantamiseksi.

Eläkeläisten kerhon kummikohde on Tansaniassa lastensuojeluhanke Mwanzan alueella, Victorianjärven etelärannalla. Hankkeessa etsitään eri syistä syrjäytyneitä ja pois koulusta jääneitä lapsia ja nuoria. Heidän koulunkäyntiään tuetaan mm. kotikäynneillä, hankkimalla lapsille välttämättömät koulutarvikkeet ja koulupuku sekä antamalla köyhille perheille ruoka-apua.

Lähetystyötä koordinoi seurakunnassamme Marita Toivonen p. 09 2340 5535 tai marita.toivonen@evl.fi.