19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Pakilan seurakunta

Kodin siunaaminen

26.07.2023, 19:25
Oman elämän tärkeille asioille voi pyytää siunausta, niin myös kodille.
Kodin siunaaminen onkin vanha kristillinen tapa, joka toimitetaan
tavallisesti silloin kun uuteen kotiin on jo asetuttu. Myös vapaa-ajan
asuntoja tai muita tiloja voidaan siunata.

Siunauksessa kiitetään Jumalan lahjoista ja pyydetään siunausta kodissa asuville ja siellä vieraileville. Siunauksella rakennamme yhteyttä niin toisiimme kuin myös johonkin meitä itseämme suurempaan. Kodinsiunaamisen yhteydessä kiitetään Jumalaa kodista ja pyydetään, että Jumala pyhittäisi kodin läsnäolollaan.

Kodinsiunaamisen voi järjestää yhtä hyvin arkena kuin viikonloppuna. Se voidaan yhdistää myös kotona vietettävään kastetilaisuuteen, tupaantuliaisiin tai muuhun juhlaan. Siunaamisen yhteyteen ei kuitenkaan tarvitse rakentaa mitään suurellista, vaan se voidaan yhtä hyvin toteuttaa pienimuotoisesti pienellä porukalla.

Osallistujat kertovat vuorollaan, mitä uudelle kodille toivovat.

Kodinsiunaamisen voi toimittaa pappi, joku muu seurakunnan työntekijä tai seurakuntalainen. Kodinsiunaamisen toimittajan kanssa on hyvä sopia tapaaminen, jotta siunaamiseen liittyvistä järjestelyistä ja toimituksen kulusta voidaan päättää yksityiskohtaisemmin. Parhaimmillaan kodinsiunaaminen ei ole siunaajan yksinpuhelua, vaan osallistumaan pääsevät muutkin. Esimerkiksi puhe voidaan pitää yhdessä: osallistujat kertovat vuorollaan, mitä uudelle kodille toivovat.

Jos osa perheenjäsenistä kuuluu toiseen kirkkoon tai uskonnolliseen yhdyskuntaan, kodin siunaaminen voidaan toimittaa ekumeenisesti. Siunaaminen voidaan toimittaa myös kodissa, jonka asukkaat eivät kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon.

Kodinsiunaamista koskevissa kysymyksissä voit ottaa yhteyttä omaan seurakuntaasi. Helsingin seurakunnat löydät täältä: https://www.helsinginseurakunnat.fi/seurakunnat.html