19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Paavalin seurakunta

Sunnuntaina 15.12. Joululaulupäivänä on taas lupa laulaa

10.12.2019, 09:18 /  päivitetty 28.10.2020, 11:59
Ensi sunnuntaina joulukuun 15. päivänä vietetään jälleen Jouluradion muutama vuosi sitten lanseeraamaa kansallista Joululaulupäivää. Kansallisena Joululaulupäivänä lauletaan nyt neljättä kertaa.
Kuvassa teksti 15.12. on #lupalaulaa ja Joululaulupäivä -logo, luminen maisema, jossa kaksi puutarhatuolia ja punainen radio, jossa teksti jouluradio

Joululaulupäivän slogan #lupalaulaa kertoo, että viimeistään nyt jokainen suomalainen saa laulaa täysin palkein. Joululaulupäivä kannustaa jokaista laulamaan joululauluja siellä missä mieli tekee: kotona, työpaikalla, hississä, kauppareissulla tai vaikka lenkillä. Joululaulupäivän henkeen kuuluu myös kannustaa ympärillä olevia yhtymään lauluun ja järjestää pieniä pop-up -joululaulutapahtumia.

”Kannustan tai suorastaan yllytän kokeilemaan uusia paikkoja joululaulamiseen: Miten olisi joululauluhetki kodissa kavereiden tai naapureiden kesken? Työpaikalla voi laittaa kahvihuoneessa Jouluradion päälle ja laulaa mukana! Tai miten olisi joululaulukulkue? Katusoittajatkin voisivat vaihtaa joulubiiseihin joululaulupäivänä”, ehdottaa Jouluradion toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne.

Kalliorinteen mukaan Joululaulupäivän tarkoitus on muistuttaa laulamisen tutkitusti hyvää tekevästä vaikutuksesta ja suomalaisen joulumusiikin tunteikkaasta kulttuuriperinnöstä. Kuten Ravintolapäivänä tai Siivouspäivänä, kuka tahansa voi järjestää oman pop-up -yhteislaulutapahtuman missä tahansa.

”Toivon, että Joululaulupäivänä mahdollisimman monelta pääsee joululaulu.”

Triplassa ja REDIssä joululaulutapahtumat

Joululaulupäivän idea on itse järjestää joululaulutapahtuma tai alkaa vain hoilata ja napata muutkin mukaan laulamaan. Joululaulattaa voi missä vaan, koska nyt on #lupalaulaa. Säestystä lauluunsa kaipaaville Jouluradiossa soi koko päivän ajan helposti yhteislaulettava, tutuista joululauluista koostuva soittolista.

Jouluradio on mukana Joululaulupäivän tapahtumassa kauppakeskus Triplassa. ja järjestää yhteislaulutempauksen kotipesäänsä kauppakeskus REDIin. REDIn Sillalla Jouluradion joululaulattajana on muusikko, lauluntekijä Tuija Rantalainen kello 13, 14 ja 15, kello 16 Herttoniemen Sointu -kuoro ja kello 16.45 Hyvänmielenkuoro Helsingin Helmi.

Joululaulupäivä osuu tänä vuonna kolmanteen adventtisunnuntaihin, jolloin kirkoissa on usein laulettu Kauneimpia joululauluja. Nyt myös kauppakeskus Triplassa on mahdollisuus kokea suuri Kauneimmat joululaulut -elämys sunnuntaina 15.12. kello 13–13.45 Kulttuuriaukiolla (4. krs) ja Töölön seurakunnan tilassa Fokuksessa (5. krs), Pasilan Asema-aukio 1 A.

Solisteina esiintyvät Ilta ja Mikael Konttinen. Kauneimmat joululaulut -karaokejatkot pidetään Fokuksessa kello 14–16. Mukana ovat kuusikymmenpäinen Gospel Helsinki -kuoro johtajanaan Nina Pakkanen, tanssiryhmä Xaris Finland ja Antti Vuori orkestereineen. Käsikirjoituksesta, koreografiasta ja ohjauksesta vastaa Xaris Finlandin taiteellinen johtaja Titta Tunkkari.

Kauneimmat joululaulut muodostaa rungon draamalle, jota elävöittävät Xaris Finlandin eri-ikäiset tanssijat. Mukana ovat myös joulun keskeiset hahmot Maria, Joosef ja Jeesus-lapsi yhdessä paimenten, tietäjien ja enkelien kanssa. Kolmantena adventtina ja kansallisena Joululaulupäivänä Kauneimmat joululaulut -elämyksen järjestävät Suomen Lähetysseura ja Töölön seurakunta.

Jaa Joululaulupäivän tunnelmia somessa käyttämällä hashtageja #lupalaulaa ja #joululaulupäivä.

Tule laulamaan Kauneimmat joululauluja ja katso tilaisuudet tästä!