20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Paavalin seurakunta

Seurakuntien apu perheille, lapsille ja nuorille

06.05.2020, 14:37 /  päivitetty 15.10.2021, 15:43
Helsingin seurakunnat tarjoavat tukea ja hengähdyshetkiä perheille, lapsille ja nuorille.
Äiti ja lapsi kuva: Keksi

Perheneuvonta

Helsingin seurakuntien perheneuvonta auttaa ja tukee parisuhteen ja perheen kriiseissä. Ristiriitatilanteiden selvittely tehtävään koulutetun ammattilaisen kanssa auttaa löytämään uudenlaisia selviytymiskeinoja jatkaa elämässä eteenpäin. Keskusteluaikojen ajanvaraus arkisin klo 9–12, p. 09 2340 2555.

Perheneuvojilta voi varata myös tunnin kertaluontoisen ajan, jossa voi jäsennellä tilannettaan.

Muille seurakuntien työntekijöille voit varata keskusteluajan täältä.

Tutustu myös perheneuvojien blogeihin

Seurakuntien perhekerhot

Mitä perheet voivat tehdä yhdessä? Seuraa seurakuntasi nettisivuja tai Facebook-ryhmiä. Seurakuntien sometileiltä löytyy vinkkejä perheen yhteisiin hetkiin. Lue lisää

Seurakuntien työntekijöiden ylläpitämiin sometileihin voi liittyä yli seurakuntarajojen. Monilla helsinkiläisseurakunnilla on sometilejä koululaisille ja nuorille. Linkit sometileille ja YouTubeen löytyvät täältä

Älä jää yksin - soita tai chattaa

Jos jaksaminen huolettaa ja asiat painavat mieltä, voit ottaa yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse asuinalueesi seurakunnan diakoniaan. Diakoniatyöntekijät ovat valmiina kuuntelu- ja keskusteluavuksi. He myös opastavat oikeiden palvelujen pariin. Myös taloudellista apua on mahdollista saada.

Seurakuntien kasvatuksen ammattilaisia löytyy eri sosiaalisen median kanavista. Muun muassa SaapasChatit ovat teemoiltaan avoimia ryhmächatteja, joissa nuoret voivat jutella kuulumisistaan ja huolistaan turvallisten aikuisten ja toistensa kanssa.

Sekasin-chatissa voit keskustella mieltäsi askarruttavista asioista nimettömänä ja luottamuksellisesti ammattilaisten sekä koulutettujen vapaaehtoisten kanssa. 12–29-vuotiaille tarkoitettu Sekasin-chat on auki ma-pe klo 9–24 ja la-su klo 15–24. sekasin247.fi

Tukena opiskelijoille

Oppilaitospapit ovat oppilaitosten, niin opiskelijoiden kuin henkilökunnankin käytettävissä. Tavoitat heidät Instagramista: #kirkkojakampus, Jodelista löydät kanavalta @kirkkojakampus sekä Facebookissa ja puhelimitse .

Seurakuntien ruokailuja ja ruokajakoja

Muita kirkon auttavia palveluja

Kirkon keskusteluapu: Palveleva puhelin, p. 0400 22 11 80, joka päivä klo 18–24. Palveleva chat ma–pe klo 12–20 . Kirkon keskusteluapu on sinua varten, kun kaipaat henkistä tai hengellistä tukea. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.

Tulevia tapahtumia lapsille ja perheille