25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Paavalin seurakunta

Taiteilija Ilkka Sariolan Rauhan krusifiksi on kiinnitetty Paavalinkirkkoon

01.04.2021, 16:04 /  päivitetty 01.04.2021, 16:58

Taitelija ja pappi Ilkka Sariolan Rauhan krusifiksi kiinnitettiin kiirastorstaina Paavalinkirkon seinälle. Helsingin seurakuntayhtymän puusepät Harry Marttinen ja Toni Taberman mittasivat ja kiinnittivät tarkoin painavaa teosta seinälle. Rauhan krusifiksi on lahja 90-vuotiaalle Paavalinkirkolle, josta päätti Paavalin seurakunnan seurakuntaneuvosto viime vuoden syksyllä. Teos sijoitetaan pysyvästi Paavalinkirkkoon ja Ilkka Sariolan ja Paavalin seurakunnan välisen sopimuksen mukaan omistusoikeuden kuitenkin säilyessä taiteilijalla.

Rauhan krusifiksi on kooltaaan 100,5 x 164 cm ja painaa 21 kg. Teos on tekniikaltaan öljyväri puuhun kiinnitetylle kankaalle. Taidehistoriallisesti maalauksen fyysinen muoto nousee keskiaikaisista italialaisista krusifikseista.

Sariolan Rauhan krusifiksin moninainen symboliikka liittyy Kristuksen kärsimyshistoriaan, ihmiselämän kauhuihin ja Paavalinkirkon symboliikkaan unohtamatta myöskään tämän päivän ajankohtaisia kysymyksiä seksuaalivähemmistöjen oikeuksista.

Teoksen kantavana näkynä on Jesajan kirjan visio rauhasta: ”Tällä vuorella hän repäisee poisverhon, verhon kaikkien kansojen yltä, vaatteen joka on levitetty niiden ylle. Kuolema on nielty ainiaaksi. Herra Jumala pyyhkii kaikkien kasvoilta kyyneleet ja vapauttaa kansansa alennuksesta ja häpeästä kaikkialla maan päällä. Näin on Herra puhunut” (Jes. 25: 7-8).

Teosta voi tulla katsomaan kiirastorstaista alkaen Paavalinkirkon aukioloaikoina.