20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Paavalin seurakunta

Aurore 2020 musiikkijuhlien teemana on Englannin renessanssi

07.01.2020, 10:03
Tänä vuonna Aurore – Helsingin Renessassimusiikkijuhlien teemana on englantilainen musiikki. Festivaali järjestetään 23.–26.1.2020 Paavalinkirkossa, Vallilassa.
Kuvassa vanhan musiikin soittajia Paavalin kirkossa Aurore -renessanssimusiikkijuhlilla

Helsingin Renessanssimusiikkijuhlien neljä konserttia tarkastelevat Englannin musiikkielämää kukin eri näkökulmasta. Torstain 23.1. konsertti Plots and Intrigues vie Elisabet I:n ja Tudorien aikaan, joka oli poliittisista levottomuuksistaan huolimatta musiikin ja taiteiden kultakautta.

Perjantaina 24.1. siirrytään 1400-luvulle, jolloin kuulemme otsikon Line of Beauty alla musiikkia Etonin kuorokirjasta, joka edustaa Englannin katolisen kauden musiikillista huipentumaa.

Lauantaina 25.1. konserttiin Auroren vieraaksi saapuu lauluyhtye Heinavanker Virosta. Konsertissa Cathedrals and Cottages englantilaisten Tavernerin, Fryen ja Tallisin messumusiikin kanssa vuorottelevat virolaisten uskonnollisen heräämisen yhteydessä syntyneet kansankoraalit.

Auroren päätöskonsertti sunnuntaina 26.1. Shakespeare’s Playlist vie meidät 1500- ja 1600-lukujen vaihteeseen Englannin madrigaalitaiteen lyhyeen, mutta hedelmälliseen kulta-aikaan.