25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Paavalin seurakunta

Vapaaehtoiseksi Paavalin seurakuntaan? Katso vaihtoehdot tai ehdota uutta

12.08.2020, 13:36
Paavalissa on monipuolista vapaaehtoistoimintaa erilaisissa elämänvaiheissa oleville ihmisille. Meille olet tervetullut mukaan tekemään ja olemaan.
Nuoria aikuisia pöydän äärellä istumassa

Jos et löydä näistä tehtävistä itsellesi mieluista, voit myös ehdottaa meille uutta toimintaa, jota haluaisit olla mukana kehittämässä. Vapaaehtoistoiminnan koordinaattorina toimii Tuuli Aitolehti.

Huom! Valitettavasti olemme joutuneet perumaan vapaaehtoisten koulutuspäivän koronaepidemian vuoksi.

Etsimme vapaaehtoisia:

Huom! Koronaepidemian vuoksi monet alla olevat tehtävät eivät juuri nyt ole mahdollisia. Erityisesti toivomme kuitenkin tähän tilanteeseen vapaaehtoisia somettajia!

Kokemus-somettaja

Tämä on uusi mahdollisuus vapaaehtoisille: ajatuksena on koota ryhmä ihmisiä, jotka haluavat elää mukana Paavalin seurakunnan arkea ja juhlaa niin, että he kertovat näkemästään, kokemuksistaan ja ajatuksistaan Paavalin somekanavilla. Sinun ei tarvitse olla valmiiksi some- ja digitaitoinen. Sen sijaan kiinnostus ihmisiä ja ilmiöitä kohtaan on tarpeen! Ryhmä kokoontuu suunnittelemaan toimintaa ja tulevaisuutta Paavalinkirkolle: Koulutuksia ke 23.9. klo 17.30–19.30 sekä ke 14.10. klo 17.30–19.30. Yhteyshenkilö Tuuli Aitolehti, seurakuntapastori.

Lähimmäispalvelu

Ihminen kaipaa toisen ihmisen läsnäoloa. Lähimmäispalvelussa vapaaehtoinen käy tervehtimässä yksinäistä vanhusta. Kotikäyntien yhteydessä voi esim. keskustella, lukea lehtiä, laulaa tai käväistä yhdessä ulkona. Tehtävään saa perehdytyksen ja ensimmäinen kotikäynti tehdään yhdessä diakoniatyöntekijän kanssa. Yhteyshenkilö: Kirsti Hietalahti, diakoniatyöntekijä.

NikkaRistit

Osaatko tehdä pieniä korjaustöitä? Tule vapaaehtoiseksi Nikkaristiksi.

Nikkaristit auttavat ikäihmisiä ja liikuntarajoitteisia pienissä kodin askareissa ja korjaustöissä, joista he eivät itse selviä. Tehtäviä ovat esim. verhojen tai lampun vaihto, taulun tai suihkuverhon kiinnitys, painavan tavaran siirto ja digiboksin kanavanhaku.

Yhteyshenkilö: Pekka Tähtinen, diakoniatyöntekijä.

Kerhovaari tai kerhomummi

Onko sinulla päivisin aikaa? Otamme vapaaehtoisia mukaan kerhoihin. Tulisitko lukemaan satuja, askartelemaan, leikkimään tai potkimaan palloa yhdessä lasten kanssa? Olisitko juuri sinä halukas tulemaan leipomaan tai tekemään muita mukavia asioita lasten kanssa? Voisit olla esimerkiksi mukana lasten iltapäiväkerhossa kerran viikossa klo 12–17 välisenä aikana. Vapaaehtoisen on esitettävä rikosrekisteriote lasten kanssa työskentelemistä varten. Ota yhteyttä, niin kutsumme sinut haastatteluun! Yhteyshenkilö Tuija Heinonen, varhaiskasvatuksen ohjaaja.

Pyhäkouluopettaja

Pyhäkoulutyöhön haetaan uusia pyhäkouluopettajia. Pyhäkoulut kokoontuvat esimerkiksi pop up- pyhäkouluina keskiviikkoisin iltaruualla tai muissa seurakunnan tapahtumissa. Sopii esimerkiksi kirkon alan tai sosiaalialan opiskelijoille tai muille kerhon ohjaamisesta kiinnostuneille. Pyhäkouluopet saavat perehdytyksen ja koulutusta kerhon ohjaamiseen. Ohjaajan on oltava täysi-ikäinen ja ev.lut kirkon jäsen ja hänen on esitettävä rikosrekisteriote lasten kanssa työskentelemistä varten. Ota yhteyttä, niin kutsumme sinut haastatteluun! Yhteyshenkilö Tuija Heinonen, varhaiskasvatuksen ohjaaja.

Raha-asiainneuvojat

Neuvontaringin vapaaehtoiset auttavat ja tukevat diakoniatyön asiakkaita oman talouden hallinnassa. Tapaamisia on noin 2–5. Vapaaehtoiset toimivat yksin tai pareittain. Tehtävässä pärjää tavallisilla vuorovaikutustaidoilla ja talouden hoitoon liittyvillä tiedoilla. Vapaaehtoiset koulutetaan tehtävään neljän koulutuskerran kokonaisuudessa. Vapaaehtoisille järjestetään virkistystilaisuuksia ja työnohjausta. Yhteyshenkilö: Pekka Tähtinen, diakoniatyöntekijä.

Joulutervehdysten viejät

Vapaaehtoiset vievät Paavalin seurakunnan joulutervehdyksiä koteihin yksin tai pareittain Paavalin seurakunnan alueella asuville vanhuksille. Hymy ja positiivinen asenne ovat keskiössä. Diakoniatyöntekijä opastaa tehtävään. Yhteyshenkilö: Kirsti Hietalahti, daikoniatyöntekijä.

Ystävyydenkahvila

Ystävyydenkahvilan iloinen ja rento vapaaehtoisten porukka huolehtii tiistaisin klo 13–14.30 ystävyydenkahvilan emännöinnistä. Iloinen ja palveleva asenne, sekä elintarvikehygienian tuntemus. Seurakunnan kautta myös mahdollisuus maksuttomaan hygieniapassikoulutukseen. Mahdollisuus säännölliseen tai kertaluonteiseen vapaaehtoistyöhön. Yhteystiedot: Birgitta Huhtaluhta, diakoniatyöntekijä.

Elintarvikejakelun vapaaehtoiset

Elintarvikejakelun vapaaehtoiset asettelevat lahjoituksena saadut tuotteet esille ja vastaavat hävikkiruokajakelun sujuvuudesta. Hyvät ryhmätyötaidot ja palveluhenkisyys ovat hävikkiruokajakelussa keskiössä. Tehtävä sisältää kantamista, nostamista ja portaissa kävelyä. Elintarvikejakelussa on aina mukana diakoniatyöntekijä. Mahdollisuus säännölliseen tai kertaluonteiseen vapaaehtoistyöhön. Yhteyshenkilö: Pekka Tähtinen, diakoniatyöntekijä.

Laitoskäyntien vapaaehtoiset

Nautitko ihmisten kohtaamisesta, juttutuokioista tai esimerkiksi laulamisesta ja soittamisesta? Laitoskäynneillä voit pitää yhdessä diakoniapapin tai diakoniatyöntekijän kanssa hartauden tai virkistystuokion kehitysvammaisille tai muistisairaille. Halu kohdata, kuunnella ja ilahduttaa erilaisia ihmisiä riittää. Mahdollisuus säännölliseen tai kertaluonteiseen vapaaehtoistyöhön. Yhteyshenkilö: Arja Rannanpää-Kortelainen, seurakuntapastori.

Kuorolaulua

Paavalissa rakennetaan uutta kuoroa, mukaan otetaan laulajia. Kysy lisää ja tule koelauluun!

Yhteyshenkilö: Sanna-Maarit Hakkarainen, kanttori.