19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute
Paavalin seurakunta

Kirkkohäät – avioituminen vie parisuhteen uudelle tasolle

20.02.2024, 18:04
Hääpari päättää itse häidensä koon ja tyylin. Vihkiminen voidaan toimittaa vain kahden todistajan läsnä ollessa tai kummankin suvun ja ystäväjoukon todistaessa tilaisuutta. Oleellista on, että häät tuntuvat omalta.
Hääpari astelee kirkosta saippuakuplakujaa pitkin

Olette päättäneet mennä naimisiin ─ onnea ja siunausta tulevaan liittoonne!

Helsingin seurakunnissa iloitsemme jokaisesta parista, joka haluaa solmia avioliiton ja pyytää sille siunausta Jumalan kasvojen edessä.

Rakkaus on elämän kauneimpia lahjoja. Avioliitto on merkityksellinen sitoutuminen, joka vie suhteen uudelle ja syvemmälle tasolle. Avioituessaan pari ilmaisee tahtonsa rakastaa toisiaan ja jakaa elämänsä yhdessä toisen kanssa.

Omannäköiset häät

Avioliittoon vihkiminen voi tapahtua lähes missä tahansa: kirkossa, juhlapaikalla, kotona tai vaikka luonnon äärellä. Paikalla voi olla paljon sukulaisia, ystäviä ja tuttavia – tai tilaisuus voi olla hyvinkin pieni ja intiimi. Tärkeintä on, että häät ovat sellaiset kuin hääpari itse toivoo.

Lue myös: Maksavatko kirkkohäät ja mikä on Helsingin paras vihkikirkko? 11 yleisintä kysymystä kirkkohäistä

Helsingin seurakunnilla on yli 50 erilaista kirkkoa ja kappelia, joiden joukosta voi valita itselle sopivimman tilan vihkimiseen. Esimerkiksi siinä missä Tuomiokirkko ja Johanneksenkirkko häikäisevät koollaan ja juhlavuudellaan, Temppeliaukion kirkko ja Viikin kirkko viehättävät modernilla tyylillään ja Puotilan kappeli hurmaa historiallisella ja intiimillä olemuksellaan.

Viime vuosina suosituiksi ovat tulleet myös seurakuntien järjestämät erityiset hääpäivä- ja hääyötapahtumat. Niissä seurakunnat ovat valmistaneet kaikki juhlallisuudet valmiiksi. Häätapahtumassa avioituminen on vaivaton ja helppo, mutta juhlava ja ikimuistoinen tapa mennä naimisiin. Hääparin tarvitsee itse ainoastaan hoitaa esteiden tutkinta ja ilmoittautua tilaisuuteen – ja tulla paikalle.

Lisätietoja hääpäivä- ja hääyötapahtumista ja niiden ajankohdista voit kysyä Helsingin seurakunnista.

Kirkossa vihitään avioliittoon rippikoulun käyneitä kirkon jäseniä

Kirkossa avioituminen vaatii sen, että kummankin puolison on oltava rippikoulun käyneitä evankelisluterilaisen kirkon jäseniä. Luterilainen pappi voi suorittaa vihkimisen myös siinä tapauksessa, jos toinen puolisoista kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja toinen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon.

Jos toinen tai kumpikaan puolisoista ei kuulu mihinkään kristilliseen kirkkoon, voidaan kirkossa järjestää siviilivihkimisen jälkeen avioliiton siunaus. Avioliiton siunaaminen on yleistä kansainvälisissä avioliitoissa. Avioliiton siunaus ei tilaisuutena juurikaan eroa avioliittoon vihkimisestä.

Kirkossa voidaan lukea kuulutukset

Vanhan perinteen mukaan avioliittoaikomus ilmoitetaan sunnuntain jumalanpalveluksessa. Kuulutuksissa avioliittoon aikovien nimet luetaan parin toivomassa seurakunnassa jumalanpalveluksen yhteydessä ja samalla avioliittoon aikovien puolesta myös rukoillaan.

Kuulutuksista voi sopia samalla kertaa, kun esteiden tutkintaa haetaan. Kuulutusten lukemisen voi myös kieltää.

Sukunimen valinta

Vihkipari päättää yhdessä sukunimen valinnasta. Se ilmoitetaan avioliiton esteiden tutkinnan yhteydessä.

Naimisiin mennessä sukunimen voi säilyttää ennallaan, ottaa yhteisen sukunimen tai ottaa yhteisen sukunimiyhdistelmän. Mahdollista on myös se, että toinen puolisoista säilyttää oman nykyisen sukunimiyhdistelmänsä ja toinen muuttaa sukunimensä tai että toinen teistä säilyttää oman nykyisen sukunimiyhdistelmänsä ja toinen muuttaa sukunimensä uudeksi sukunimiyhdistelmäksi.

Mahdollista on myös se, että molemmat ottavat keskenään erilaiset sukunimiyhdistelmät tai toinen puolisoista muuttaa sukunimensä ja toinen ottaa uuden sukunimiyhdistelmän.

Lisätietoa sukunimen valinnasta löydät täältä. ↗

Tieto sukunimen muutoksesta välittyy automaattisesti moneen eri paikkaan. Tiedon saavat suoraan Väestörekisterikeskuksesta mm. valtion ja kuntien viranomaiset, aviopuolisoiden seurakunnat, Kansaneläkelaitos, Posti sekä monet pankit, vakuutusyhtiöt ja kauppaketjut. Kaikkiin paikkoihin tieto ei kuitenkaan päivity suoraan. Siksi sukunimen muuttumisesta kannattaa ilmoittaa myös suoraan eri tahoille.