18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Paavalinkirkko

De här Helsingforskyrkorna är tillgängliga för samkönade brudpar

24.02.2017, 13:58 /  päivitetty 27.02.2024, 15:02
Helsingfors församlingar erbjuder över 50 kyrkor och kapell för gratis användning, med olika sorters utrymmen för vigselceremonier. Ni kan välja en högtidlig stund i domkyrkan eller Johanneskyrkan, modern atmosfär i Tempelplatsen eller i Viks kyrka eller en mer intim stämning i det historiska Botbygårds kapell. Kyrkan kan vara den plats som skapar en stämningsfull atmosfär för er viktiga dag och gör vigseln till en speciell händelse.
Kukkia ja vihkisormukset

Regnbågspar kan gifta sig i nästan alla Helsingfors evangelisk-lutherska församlingars kyrkor. Äktenskapet kan ingås i alla de populäraste vigselkyrkorna.

Samkönade kyrkliga bröllop kan ordnas i Domkyrkoförsamlingen samt i kyrkorna i Haga, Hertonäs, Berghäll, Gamlas, Drumsö, Malm, Mikaelin seurakunta i Gårdsbacka, Munksnäs, Paavalin seurakunta i Vallgård, Baggböle, Sockenbacka, Åggelby och Tölö församlingar samt i de svenskspråkiga Johannes och Matteus församlingars kyrkor i centrumområdet samt Östra Helsingfors.

I Helsingfors domkyrkoförsamling är alla kyrkors altaren öppna för alla par, oberoende av kön.

Marja Heltelä, kyrkoherde i Helsingfors Domkyrkoförsamling

kukat

Bland annat följande populära vigselkyrkor är tillgängliga:

• Botby gårds kapell
  • Munksnäs kyrka
  • Johanneskyrkan
  • Åggelby gamla och nya kyrka
  • Den gode herdens kyrka i Baggböle
  • Pauluskyrkan
  • Matteuskyrkan
  • Hoplax kyrka
  • Munkshöjdens kyrka
  • Tempelplatsens kyrka
  • Tölö kyrka
  • Viks kyrka

Utöver dessa är också Diakonissanstaltens kyrka, samfällighetens kapell samt den rikssvenska församlingen Olaus Petris kyrka med församlingssal tillgängliga.

Mera information om Helsingfors kyrkor, kontakt och bokningsmöjligheter hittar du under uppe till höger under fliken, där alla kyrkor finns listade.

Vem viger?

Vanligtvis är vigselförrättaren från någondera parternas hemförsamling, men man kan också be en egen präst, till exempel en bekant familjepastor, att viga. Prästen kan bokas antingen i samband med bokningen av kyrka eller separat närmare vigseln. Om man vidtalar någon egen präst behöver prästens namn meddelas till församlingskansliet i samband med bokningen av kyrka.

Alla par kan boka en vigselförrättare vid Helsingfors församlingarnas kanslier. Regnbågspar kan också välja en vigselförrättare från listan över kontaktpersoner för regnbågsarbete inom Helsingfors församlingar eller via webbplatsen Sateenkaaripapit: https://sateenkaaripapit.wordpress.com/

Ur listan framgår också vilka präster som talar svenska.

Kädet joista toisen peukalossa sinistä lakkaa ja sormissa sormuksia

Mera info om kyrklig vigsel finns på våra bröllopssidor