25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Paavalinkirkko

Kehitysvammaisten joulukirkko tehdään yhdessä

04.12.2019, 08:09 /  päivitetty 18.12.2019, 10:34
Kehitysvammaisten joulukirkossa seurakuntalaiset pääsevät esiintymään.
Joulukuvaelmassa Maria ja Joosef sekä enkeli ja paimenia

Aarno Koivula sovittaa päälleen kylpytakkia ja Anja Koivula kietoo itsensä lakanaan. Kehitysvammaisten ryhmäkodissa harjoitellaan joulukuvaelmaa vammaistyön pastorin Kati Koskisen johdolla, ja Koivulat ovat lupautuneet olemaan Maria ja Joosef.

– Me olemme ennenkin olleet näissä rooleissa, Anja Koivula kertoo.

– Tämä menee jo ihan rutiinilla. Pukeudutaan, mennään kirkon eteen ja pappi antaa ohjeet siitä, miten toimitaan.

Kehitysvammaisten joulukirkossa kaikki halukkaat saavat osallistua kirkkohetken tekemiseen. Musiikista vastaavat kanttori Kalle Salonen sekä Helsinki Mission Resonaari-bändi, ja suntion tehtävää toimittaa Jukka Routimo, joka tekee suntion töitä myös Munkkivuoren kirkossa. He kaikki ovat kehitysvammaisia, joilla on suuri palo yhdessä tekemiseen ja kirkon toiminnan kehittämiseen.

– Minusta olisi tärkeää rukoilla joulukirkossa kehitysvammaisten puolesta, sanoo Kaarina Särkilahti, yksi kolmesta enkelistä.

Paimenta esittävä Tarja Jantunen muistuttaa, että kaikkien ryhmäkotien asukkaat tulee kutsua yhteiseen juhlaan. Toinen paimen Risto Hurskainen kertoo jännittävänsä kuvaelmaa, koska paikalle on saapumassa paljon ihmisiä sekä Ylen tv-kuvausryhmä. Kirsti Saarinen esittää tänä vuonna joulukuvaelmassa enkeliä, viime vuonna hän oli Maria. Saariselle tärkeintä joulukirkossa ovat hiljentyminen ja joululaulut.

– Ihanaa, että me saadaan Tiinan kanssa olla enkeleitä, Saarinen huokaa ja Tiina Lyytinen hymyilee vieressä. Lyytinen on monessa mukana: hän kutoo, laulaa, runoilee ja harrastaa sirkusta.

Harjoituksissa puhutaan asioista, jotka ovat joulussa tärkeitä, kuten lahjat, ystävät, joulupuuro, joulukuusi, sauna, joulurauhan julistus ja joululaulut. Lähes kaikki käyvät joulukirkossa ja hautausmaalla muistelemassa edesmenneitä lähimmäisiä. Joulukirkko kuvaelmineen on tuttu rutiini ja suosittu tapahtuma.

– Siellä kirkossa voisi lähettää terveisiä vanhoille työntekijöille, kuten Irja-piispalle, Särkilahti keksii.

Kirkon kehitysvammaistyössä tärkeää on se, että seurakuntalaiset saavat olla kehittämisessä mukana ja ottaa aktiivisen roolin esimerkiksi esiintymällä, soittamalla tai lukemalla tekstejä. Joulukirkko on ennen kaikkea osallistavaa toimintaa, jossa estradi on seurakuntalaisilla. Hurskainen huikkaa riisuessaan paimenen vaatteita päältään:

– Tulkaa kaikki laulamaan!

Teksti: Ella Luoma

Kuva: Esko Jämsä