20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Paavalinkirkko

Bada balja, lyssna på körmusik eller diskutera församlingsval på konstens natt

20.08.2018, 15:01 /  päivitetty 20.03.2019, 14:27
I Pauluskyrkan i Arabia uppträder finlandssvenska körer under konstens natt den 23.8. I Johannes församling bjuder kyrkoherde Johan Westerlund på kaffe med valinfo.
Sommarcafé i Hörnan

På konstens natt den 23.8 är det många högklassiga konserter i Helsingfors kyrkor. I anslutning till kyrkorna händer det också mycket annat under torsdag kvällen.

I Johannes församling är var och en är välkommen att sticka sig in på en kaffe och diskutera höstens församlingsval. Hur vill du att din församling ska se ut? Kan du tänka dig att kandidera? Kyrkoherde Johan Westerlund och medlemmar av församlingsrådet på plats i Högbergssalen, Högbergsgatan 10. Det bjuds på kaffe och frukt klockan 18.

Lyra, Akademen och GUF-kören i Aarabia

I Pauluskyrkan, Sammattivägen 5, uppträder ett flertal körer mellan kl. 18-21, däribland Akademiska Damkören Lyran, Akademiska Sångföreningen och GUF-kören. I kyrkan bjuds det på kyrkkaffe och grillkorv. Kyrkoherde Kari Kanala är anträffbar mellan 18-20 i en stor badbalja på gården. Alla som vill har möjlighet att bada i tunnan, ta med egen handduk och simdräkt. Se hela programmet i Pauluskyrkan här.

Också i Domkyrkan, Unionsgatan 29, är det körkavalkad under konstens natt. Sammanlagt åtta körer uppträder med start klockan 19. Bland annat Kilven kuoro, Cantores Minores och Sibelius-gymnasiets kammarkör uppträder. Domkyrkans krypta med café håller öppet till klockan 23.30.

Orgelmaraton i Berghäll och Malm

I Berghälls kyrka är det orgelmaraton mellan klockan 19-24. I Malms kyrka uppträder också ett flertal kantorer tillsammans, däribland Peter Hilli från Petrus församling. Konserten i Malm, som har Oskar Merikanto som tema, börjar klockan 20.

Se alla konserter och program i Helsingfors kyrkor på konstens natt här (finska).