18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute

Unga skådespelare tolkar årets Via Crucis

05.04.2019, 13:37 /  päivitetty 05.04.2019, 13:28
I årets upplaga av påskspelet Via Crucis i Helsingfors spelas Jesus av den 25 år gamla skådespelaren Eric Barco.
Via crucis 2019 kuva:  Sakari Röyskö

Eric Barco är på slutrakan av sina studier vid Teaterhögskolan. Han närmar sig rollen som Jesus genom maskuliniteten. "Så som Jesus på sin tid gick mot strömmen och ifrågasatte de rådande normerna, så känner jag att jag genom min historia och genom min kropp bryter mot stereotypen av den maskuline mannen", funderar Barco.

Han ser också likheter mellan passionsdramat och nutiden: "Det finns otroligt mycket lidande i vår tid, både inom människorna men också mellan folken och gentemot naturen. Jag vill ändå tro att goda gärningar kan sprida sig likt fjärilseffekten.

Huvudrollsinnehavarna i manusförfattare Veli-Pekka Hänninens tolkning av Via Crucis kommer från studentteatern "Kellariteatteri". I rollerna ser vi Susanna Hyvärinen (Jungfru Maria), Joni Hyvönen (Judas), Jaakko Perilä (Petrus), Milla Kaitalahti (Pilatus) och Ilmari Pursiainen (Kaifas).

Via Crucis startar lördag 20.4 kl 21 i Kajsaniemiparken.

Rutten går via Finlands Bank till Domkyrkan där påskspelet avlsutas med korsfästelsen. Det är 24:e gången som Via Crucis uppförs i centrum av Helsingfors.

Den ekumeniska påskvandringen som Via Crucis utgör, härstammar från medeltida kyrkliga traditioner. I fjol följde tusentals åskådare med spelet. Via Crucis arrangeras av den ekumeniska föreningen Via Crucis – Ristin Tien Tuki ry. i samarbete med Helsingfors Domkyrkoförsamling. Arbetsgruppen består av professionella skådespelare och musiker samt teateramatörer och församlingsbor.

Regi: Ville Saukkonen

Scenografiplanering: Aili Ojalo och Paula Koivunen