20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Seurakuntien tiloja koulujen käyttöön

13.05.2020, 15:53 /  päivitetty 13.05.2020, 16:16
Helsingissä koulutiloiksi otetaan käyttöön myös seurakuntien tiloja torstaina, kun koululaiset palaavat hallituksen päätöksellä kouluihin. Väljemmille tiloille on suuri tarve, jotta voidaan taata oppilaiden ja opettajien turvallisuus poikkeusoloissa.
Vartiokylän kirkko keväällä

Helsingissä koulujen väistötiloina toimii ainakin Malmin, Oulunkylän, Roihuvuoren, Töölön ja Vartiokylän seurakuntien sekä Lauttasaaressa ruotsinkielisen Johannes församlingenin tiloja. Esimerkiksi kymmenkunta koululuokkaa aloittaa Malmin seurakunnan tiloissa torstaina lähiopetuksen.

Nämä noin kymmenen koululuokkaa tulevat opiskelemaan kahdeksi viimeiseksi kevätlukukauden viikoksi Viikin, Puistolan ja Tapanilan kirkkoihin sekä Siltamäen ja Tapulin seurakuntakoteihin. Kirkon tiloja käyttää väliaikaisesti osa Siltamäen ala-asteen, Latokartanon peruskoulun, Puistolanraitin ala-asteen ja Maatullin ala-asteen luokista. Ruokailut järjestetään kuitenkin kouluilla.

"On ilo auttaa kouluja. Kysyntää tiloille olisi ollut enemmänkin kuin pystyimme tarjoamaan, mutta onneksi tilat on saatu järjestymään toisin", johtava aluepastori Anni Punkka Malmin seurakunnasta sanoo.

Kouluyhteistyötä tehty pitkään

Oulunkylän seurakunnan toimitiloja on käytössä yhteensä reilulle sadalle koululaiselle opettajineen. Koulun opetuskäytössä on Oulunkylän seurakunnan kerho- ja ryhmätiloja ja juhlasaleja, ei sakraalitiloja.

”Oulunkylän seurakunta on tehnyt pitkään yhteistyötä alueen koulujen kanssa. Iltapäiväkerhoissamme on tänä vuonna mukana toista sataa oppilasta 1-2-luokilta. Nyt toukokuun lopulla teemme tilayhteistyötä Oulunkylän alakoulun ja Käpylän yhtenäiskoulun kanssa, johtuen koronakriisin aiheuttamista tila- ja turvallisuusohjeistuksista”, kertoo kirkkoherra Ulla Kosonen.

Laajasalossa kirkon kerhotiloihin sijoittuvat Laajasalon peruskoulun kaksi pientä 1.-luokkaa ja aulaan yksi 8.-luokka.

”Kävimme eilen aamulla vierailulla tiloissa ja näytti todella kivalta – uskon, että tilajärjestelyt tulevat olemaan kaikin puolin hieno juttu ja toimimaan hyvin oppilaille ja henkilöstölle. Kiitos seurakunnalle yhteistyöstä!”, sanoo Laajasalon peruskoulun rehtori Marja Rautaparta.

Vartiokylän ala-asteen kaksi luokkaa käyttää Vartiokylän kirkon tiloja. Opetus tapahtuu seurakuntasalissa sekä kerhotilassa tai liikuntasalissa.

"Katsomme koulun kanssa, mitkä tilat ovat heille sopivat. Tiloihin laitetaan pöydät turvavälit huomioon ottaen. Erityisjärjestelyjä vaaditaan siivoukseen ja järjestelyihin. Teemme muutenkin paljon koulun kanssa yhteistyötä, joten tämä ei ollut poikkeuksellista. Olemme koulun remontin aikana tarjonneet myös tiloja heille käyttöön", kertoo Vartiokylän kirkkoherra Jukka Pakarinen.

Töölön ala-asteen oppilaita käy kouluaan Töölön seurakunnan nuorisotiloissa Kerhiksellä entisen kasarmin tiloissa. Lauttasaaren koulu puolestaan käyttää Lauttasaaressa sijaitsevan ruotsinkielisen seurakunnan Johannes församlingenin tiloja.

Kuvassa Vartiokylän kirkko