18.04. Onneksi olkoon: Valto, Valdemar | Palaute
Oulunkylän seurakunta

Helsingin seurakunnat jakavat ruokakasseja jatkossakin

24.04.2018, 16:35 /  päivitetty 25.04.2018, 11:02
Helsingin seurakunnat aikovat järjestää yhteisiä ruokailuja ja ruoka-avun jakoa ruokapaikkojen yhteyteen eri puolille kaupunkia. Näin ruoka-apukassinsa voi tarvittaessa hakea lähempää omaa asuinpaikkaa, eikä sitä tarvitsisi jonottaa ulkona pitkissä leipäjonoissa.

Julkisuudessa on esiintynyt huolta siitä, että ruokakassien jakaminen loppuisi kuin leipäjonoista luovuttaisiin.

"Helsingin seurakunnat ovat kaupungin ja nykyisten ruoka-avun toimijoiden kanssa sitoutuneet auttamaan ruoka-apua tarvitsevia. Yhteisölliset ruokapöydät ovat kaivattu lisä nykyiseen. Tarkoitus on jakaa ruokakasseja edelleen, mutta mahdollistaa myös yhteinen ateria. Näistä yhteisöllisistä paikoista on siis mahdollista vain hakea ruokakassi tai tulla lisäksi syömään yhdessä. Uskomme siihen, että yhdessä syömisen hetkistä saattaa syntyä hyviä kohtaamisia, jotka kantavat arjen keskellä", kertoo Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki.

Rintamäen mukaan samalla lisätään hävikkiruoan käyttöä ja pystytään kohdentamaan ruoka-apua perheen tai yksittäisen avuntarvitsijan tarpeen mukaisesti. Helsingin seurakuntayhtymä haluaa lisätä jaettavan ruoan määrää, sen saatavuutta ja vaihtoehtoja ruoka-apua tarvitseville.

Helsingin seurakuntayhtymä on mukana Helsingin kaupungin koordinoimassa ruoka-avun kehittämistyössä, jossa siis kehitetään vaihtoehtoja ruoka-apua tarvitseville.

‍"Ruoka-apua ei ole tarkoitus vähentää, vaan tarkoitus on auttaa paremmin. Yhteiset ruokapöydät ovat lisä nykyiseen. Ruokakasseja jaetaan edelleen. Myös hävikkiruoan käyttöä lisätään", vakuuttaa Rintamäki.

"On tarkoitus nimenomaan lisätä ruoka-avun ja hävikkiruuan hyödyntämisen määrää, varmistaa hyvällä logistiikalla ruuan mahdollisimman järkevä kulku sen tarvitsijalle", sanoo yhteisen kirkkovaltuuston puheenjohtaja Kaisa Raittila.

Tämä tarkoittaa sitä, että yhteisten ruokailujen yhteydessä voidaan ympäri kaupunkia jakaa edelleen myös ruoka-apukasseja. Näin vältytään jonoilta ja myös valmista ruokaa on mahdollista saada ruoka-avun lisäksi omilta kulmilta.

Edullista ja ekologista ruokailua – tervetuloa syömään yhdessä!

Jo tälläkin hetkellä seurakunnat järjestävät useita ruokailuja eri puolilla kaupunkia, joissa saa vatsansa täyteen pikkurahalla tai jopa maksutta. Näiden yhteydessä on jatkossa luontevaa tarjota myös muuta ruoka-apua.

Katso lähin ruokailusi täältä.