20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkivuoren kirkko

Vuosi 2020 Waste&Feast-ketjussa täynnä muutoksia ja myllerryksiä

12.02.2021, 17:15 /  päivitetty 05.03.2021, 17:58
Waste&Feast-ravintoloiden henkilökunta oli vuonna 2020 mukana tekemässä koko kaupungin ruokaihmettä, kun poikkeusajan ruoka-apu organisoitiin parissa päivässä uuteen uskoon.
Ravintolan vitriini jonka äärellä kaksi asiakasta, taustalla ruokailijoita

KATSAUS WASTE&FEAST-RAVINTOLOIDEN JA RUOKA-AVUN VUOTEEN 2020

Helsingin seurakuntien Waste&Feast -ravintolat tuottavat edullisia ja laadukkaita lounasaterioita käyttäen ekologisesti pääraaka-aineenaan kauppojen ylijäämäruokaa. Saaduista aineksista valmistettu ateria on maistuvaa kotiruokaa. Ravintolat ja kahvilat tarjoavat heikossa työmarkkina-asemassa oleville henkilöille mahdollisuuden harjoitella ehkä unelmiensa ammattia ja antaa kokemuksen merkittävän työn tekemisestä. Ketju ravitsee helsinkiläisiä kuuden toimipisteen voimin: Matteuksenkirkko, Malmi, Cafe Hermanni, Alppila, Kippo&Kulho Pakilassa sekä Toivon Bistro Munkkiniemessä.

Vuoden 2020 alussa oltiin monien odotusten ja suunnitelmien kanssa innolla aloittamassa työtä ja toimintaa. Malmin Varustamo Pekanraitilla oli saanut tilat ja Waste&Feast Malmi juuri aloittamassa toimintaansa. Työntekijöitä ja nuoria oli rekrytoitu sopiva määrä. Ravintolan avaamista odoteltiin innolla.

Snellu Cafen ja Malmin nuoret päätyivät koronarajoitusten iskettyä melko pian etätöihin ja henkilöstö miettimään, miten tästä edetään. Cafe Hermanni sulkeutui muiden mukana Suomen mentyä kiinni. Toimettomiksi ei jääty, vaan vaihtoehtoisia muotoja synnytettiin poikkeusajan aikana.

Lattialla kymmenittäin valkoisia, täyteen pakattuja muovikasseja

Koko kaupungin laajuinen ruokakassijako työllisti Waste&Feast-henkilöstön maaliskuun puolesta välistä alkaen elokuulle asti. Tukena olivat myös Mustasaaren toimintakeskuksen kesätyöntekijät.

Elokuussa päästiin aloittelemaan uudelleen ravintolatoimintaa, joka virkistyi nopeasti uusien ja vanhojen asiakkaiden löytäessä lounaspaikan. Toimintaa aloiteltiin ja käynnisteltiin, kunnes joulukuussa paikat suljettiin uudelleen.

Henkilöstö sai vuoden aikana useaan kertaan muokata tehtäviä, käynnistää, toteuttaa ja aloittaa alusta. Mukana oli useita toimijoita, yhteistyötahoja ja vapaaehtoisia yhteisessä työssä. Ilman asiantuntevaa ja tehokasta työvoimaa moni hyvä asia olisi jäänyt toteutumatta.

W&F Töölö

Töölön seurakunnan kahvila on matalan kynnyksen paikka. Alussa on hartaus, joskus musiikkia, yhteislaulua tai muuta ohjelmaa. Paikalle voi tulla myös ihan vain kahville. Kahvilassa toimivat vapaaehtoiset seurakuntalaiset. Cafe Töölössä juodaan kahvit posliiniastioista ja hävikkiruoka haetaan kirkolle jalkaisin kärryn kanssa.

Kippo&Kulho

Pakilan seurakunnan Kippo&Kulho on tarjonnut viikottain lounashetken. Ruoka on tuotettu Snellu Cafen keittiössä ja toimitettu paikan päälle. Keskiviikkoruokailussa on ollut aina mahdollisuus keskustella seurakunnan työntekijän kanssa.

W&F Alppila

Uusin tulokas ketjuun on Waste&Feast Alppila, joka löytyy Alppilan kirkolta. Aulassa toimivaan ravintolaan ovat kaikki tervetulleita elämäntilanteesta riippumatta. Alppilassa toimii myös iltaruoka keskiviikkoisin, joka on erityisesti alueen perheiden suosiossa. Tiistaisin on ollut ennen lounasta jumppahetki liikuntasalissa.

Syksy toi tullessaan Alppilaan Take Away -ateriat ja ruokakassit, joita on voinut noutaa edulliseen hintaan kirkolta.

Toivon Bistro

Munkkivuoressa sijaitseva Toivon Bistro palveli syksyn ajan asiakkaita viikottain maukkaan lounaan merkeissä. Paikalla oli aamusta alkaen iloinen joukko vapaaehtoisia ja työntekijöitä valmistamassa ylijäämäraakaaineista maittavaa lounasta.

Hävikkiruuan käyttö tuo ruokailuihin ekologisen ulottuvuuden. Tässä on hyvä mahdollisuus olla maukkaalla tavalla vähentämässä ruokahävikkiä.

Kauppojen ylijäämää syntyy monella tapaa - osittain käyttöpäiväykset lähestyvät, toisinaan pakkaus on voinut vaurioitua kuljetuksissa tai kauppias on voinut tilata tuotetta liikaa menekkiin nähden.