24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Millainen on sinun kirkkosi? Voisitko sinä asettua ehdokkaaksi?

18.05.2018, 12:38 /  päivitetty 18.05.2018, 13:09
Ehdokkaiksi tarvitaan kaikenikäisiä ja eri tavoin ajattelevia seurakuntalaisia, erilaisissa elämäntilanteissa eläviä ja useita aloja edustavia luottamushenkilöitä, jotka antavat kokemuksensa ja näkemyksensä seurakunnan käyttöön. Ehdolle voi asettua Munkkiniemen seurakunnan seurakuntaneuvostoon ja/tai Helsingin seurakuntayhtymän yhteiseen kirkkovaltuustoon.

‍Ehdokkaaksi voi asettua konfirmoitu kirkon jäsen, joka

• täyttää 18 vuotta viimeistään 18.11.2018
  • on seurakunnan jäsen viimeistään 17.9.2018
  • antaa kirjallisen suostumuksen ehdokkaaksi asettumisesta.

Näin asetut ehdolle

Vaaleissa asetutaan ehdolle valitsijayhdistyksen kautta. Voit ottaa yhteyttä viime vaaleissa toimineen ehdokaslistan yhteyshenkilöön tai perustaa oman listan.

Oman ehdokaslistan perustaminen

Listaa varten tarvitset

• 10 oman seurakunnan äänioikeutettua jäsentä valitsijayhdistykseksi, asiamiehen ja vara-asiamiehen ehdokkaita
  • selkeän ja informatiivisen nimen ehdokaslistalle sekä vaaliteeman
  • seurakuntavaalit.fi -sivustolta löydät tarvittavat lomakkeet:
  • valitsijayhdistyksen perustamisasiakirja
  • valitsijayhdistyksen asiamiehen vakuutus
  • valitsijayhdistyksen ehdokkaan suostumus ja vakuutus

Ehdokasasettelu päättyy 17.9. kello 16

• 17.9. mennessä edellä mainitut asiakirjat on toimitettava täytettyinä seurakunnan kirkkoherranvirastoon.
  • Seurakunnan vaalilautakunta tarkistaa perustamisasiakirjat kokouksessaan ehdokasasettelun päättymisen jälkeen ja ilmoittaa valitsijayhdistykselle, mikäli asiakirjoissa on jotain huomautettavaa.
  • Virheitä ja puutteita voi korjata 1.10. kello 16 saakka. Tämän jälkeen vaalilautakunta hyväksyy asianmukaiset ehdokaslistat ja arpoo listoille ja niiden ehdokkaille numerot.

Ehdokkaiden kuvaus ja vaalikone apuna vaalityössä

Kirkon viestintä tarjoaa ehdokkaiden käyttöön vaalikoneen. Helsingin seurakunnat kuvaavat kaikki ehdokkaat heti ehdokasasettelun päätyttyä. Helsingissä tehdään myös seurakuntien omat kuvalliset ehdokasesitteet, jotka lähetetään äänestäjille äänestyskortin mukana ennen ennakkoäänestystä.