25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Katso pääsiäisen ahtitekstit täältä

29.03.2021, 08:51 /  päivitetty 09.02.2022, 10:35
Johdatamme teidät hiljaisen viikon tunnelmaan julkaisemalla päivittäin ahtitekstejä.
lähikuva Munkkivuoren kirkon alttarista, johon on aseteltu kynttilöitä, krusifiksi ja erilaisia koristemunia ja päällä on teksti: Matka kohti pääsiäistä

Ahti on lähtöisin latinan kielen sanasta actus, joka tarkoittaa näytöstä tai osaa. Keskiajalla se tarkoitti ennen kaikkea kärsimysnäytelmien osaa. Luterilaisissa kirkoissa on koottu eri evankeliumeista yhteinen esitys Jeesuksen kärsimyksestä. Tämä esitys jaettiin kuuteen näytökseen eli ahtiin, ja niistä pidettiin ahtisaarnat.

Ahtisaarnoja ei ole Munkkiniemessä kuultu hetkeen, mutta nyt voit hiljentyä niiden äärelle seurakunnan pappien lukemana. Ahtijaksojen musiikista vastaa kanttori Senni Valtonen. Julkaisemme ahtitekstejä päivittäin ma 29.3. - la 3.4.2021 kello 17.

Ensimmäinen ahdin lukee Riikka Kuusisalo, ja sen aihe on ehtoollisen asettaminen.

Toisen ahdin lukee Taneli Hassinen. Päivän tekstissä Jeesus rukoilee Getsemanessa, hänet vangitaan ja Pietari kieltää Jeesuksen.

Kolmannen ahdin lukee Jouni Hartikainen. Päivän tekstissä Jeesusta tutkitaan neuvoston, Pilatuksen ja Herodes Antipaksen edessä.

Neljännen ahdin lukee Tarja Frilander. Päivän tekstin aiheena on Jeesuksen tuomitseminen ja vieminen Golgatalle.

Viidennen ahdin lukee Riikka Kuusisalo. Aiheena on Jeesuksen kuolema ristillä.

Kuudennen ja viimeisen ahdin lukee Taneli Hassinen. Aiheena on Jeesuksen hautaaminen.