25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Kastepohjien ystäväkirje: Terveiset Singaporesta

15.02.2021, 16:21
Kuvassa Singaporen tunnetuin maamerkki: Marina Bay Sand-hotelli ja Singaporen dna:ksi kutsuttu silta. Kuvassa oikealla lotuksen kukan muotoinen nykytaiteen museo.

Alkanut vuosi on työtehtävien osalta ollut lähes päivittäisiä videoneuvotteluja ja puheluita eri puolille Aasiaa. Lisäksi on ollut paljon suunnittelua ja kirjoitustyötä. Korona on pitänyt maiden rajat suljettuina, mutta yhteistyö jatkuu nyt uudella tavalla - virtuaalisesti.

Olemme olleet hämmästyneitä ja ylpeitä aasialaisten kollegoiden halusta löytää korvaavia työtapoja ja koulutusmuotoja mediatyössä.

Työlupa

Kiitos esirukouksista. Saimme vuoden 2020 viimeisenä työpäivänä vastauksen työministeriöstä. Päiville myönnettiin vajaan vuoden oleskelulupa,11 kuukautta. Ilkalle sitä ennen oli myönnetty kuukautta pidempi työlupa.

Käytännössä se tarkoittaa sitä, että syksyllä aloitetaan jälleen työluvan haku. Olemme kiitollisia Jumalalle kuitenkin vajaan vuoden jatkoajasta Aasiassa.

Singaporessa korona kuriin

Koko kansankunta on huokaissut helpotuksesta, kun tiukat koronarajoitukset ovat tehonneet. Viimeisten kuukausien aikana on löytynyt vain muutamia uusia koronatautitapauksia. Sairastuneet ovat pääsääntöisesti työskennelleet satamassa tai lentokentällä ulkomailta tulleiden ihmisten kanssa. Kaikki maahan tulevat joutuvat pakkokaranteeniin 14 päiväksi.

Tämä on osoittautunut erittäin hyväksi tavaksi ehkäistä koronan leviäminen Singaporessa. Kuitenkin päivittäin karanteenissa olleiden joukosta löytyy uusia koronatapauksia. Tilanne naapurimaissa on erittäin paha. Indonesiassa virallisten ilmoitusten mukaan on yli 12.000 ja Malesiassa yli 5.000 uutta sairastunutta päivittäin.

Siellä sairaalat ovatkin täynnä ja kaikkia sairastuneita ei ole pystytty auttamaan. Olemme saaneet lähes viikoittain surullisia uutisia yhteistyökumppaneilta, että ihmisiä on kuollut sairaalahoidon puutteeseen.

Uusi normaali edellyttää sopeutumista

Tällä hetkellä sosiaalisen median kursseja valmistellaan alkavaksi maaliskuussa Indonesiassa ja Kambodžassa, myöhemmin keväällä Intiassa, Sri Lankassa, Nepalissa, Bangladeshissa ja mahdollisesti myös Pakistanissa. Korona hidastaa suunnittelua ja toteutusta.

Kuvassa Zoom-etäyhteystyökalun näyttökuva, jossa näkyy useita aasialaisten osanottajien kasvoja

Radiokursseja Indonesiassa ja Thaimaassa

Viime vuonna on sovittu Indonesian luterilaisten kirkkojen (Indonesiassa toimii 11 luterilaista kirkkoa) papeille ja teologian opiskelijoille suunnattu radiokurssi. Videoneuvottelutekniikalla toteutettavan kurssin hyvä puoli on se, että siihen voi osallistua kotipaikkakunnalta käsin.

Thaimaassa valmistellaan maan pohjoisosissa asuvan Lua-vähemmistökielisten luterilaisten seurakuntien vapaaehtoisten radiokurssia. Toivottavasti maassa oleva poliittinen jännite mahdollistaa kurssin ja koronarajoitukset eivät estä koulutuksen toteutumista.

Joulukassikeräys sai kiitollisen vastaanoton

Ennen joulua toteutettiin yli 40 kristillisen radioaseman joulukeräys, missä kannustettiin ihmisiä lahjoittamaan ruokaa koronan vuoksi työnsä menettäneille. Yli 2000 kassia jaettiin. Katso 3 minuutin englanninkielinen raportti joulukeräyksestä.

Kiitollista palautetta

Seuraavassa Lähdelehdessä, joka ilmestyy 24.2., on muun muassa huikea imaamin uskoontulokertomus Indonesiasta. Jumala toimii ja ihmisiä kääntyy Jumalan puoleen. Hengellinen nälkä kasvaa erityisesti Indonesiassa.

Päivi on kirjoittanut raportteja, lehtijuttuja, uutisia ja päivittänyt hankeprofiileja Aasiasta.

Kuuntelijapalaute kiinankielisestä etäraamattukoulusta:

"Viime vuosina olemme kohdanneet paljon vaikeuksia ja odotamme että ne jatkuvat myös tulevina vuosina. Kiinaksi on olemassa sanonta: 'Missä tahansa on sääntö, siellä on myös keino kiertää tuo sääntö.' Otamme ne askeleet, joita voimme mutta valmistaudumme myös niihin askeliin, joita joudumme ottamaan tulevaisuudessa. Teemme parhaamme ja valmistaudumme pahimpaan. Pyydämme, rukoilkaa puolestamme, että meillä olisi viisautta ja kärsivällisyyttä, uskollisuutta sekä joustamiskykyä." (Etäraamattukoulun johtaja)

Kuuntelijapalaute Japanista

"Olen ollut poissa kirkosta jo jonkin aikaa, koska olen todella huono kommunikoimaan ihmisten kanssa. Voin ainoastaan tukeutua FEBC-radio-ohjelmiin. Olen 49-vuotias. Minulla ei ole yhtään ystävää tai perhettä. En pysty puhumaan ihmisille ja nauttimaan työkavereiden kanssa keskustelemisesta. On kulunut 28 vuotta siitä, kun minut kastettiin. Luulen, että jatkan elämää yksinäisenä Jumalan kanssa. Jos sanoisin etten ole yksinäinen, se olisi valhe. Surullista kyllä, olen jo tottunut siihen. Kiitos jatkuvasta tuestanne." (Herra K.U.)

Viimeisimmät blogikirjoituksemme löydät täältä ja täältä.

Rukous -ja kiitosaiheita:

• Kiitosaiheena onnistunut joulukampanja Indonesiassa.

• Koulutushankkeiden valmistelut loppusuoralla useassa maassa.

• Rukoile Thaimaan ja Indonesian radiokurssien onnistumista maaliskuussa.

• Rukoile työlupamme puolesta. Uutta työlupaa haetaan syksyllä 2021.

• Terveystilanne vaihtelee, sekä Ilkan vatsa, että Päivin selkä.

• Rukoile Japanin puolesta. Uskon etsijöitä on, mutta myös pelkoa jättää esi-isien jumalat ja tavat.

• Kiitos Jumalalle nimikkoseurakunnista ja jokaisesta mediatyön rukoilevasta tukijoista.

Päivi ja Ilkka Kastepohja

Medialähetys Sanansaattajien nimikkolähetit