24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Kastepohjien ystäväkirje: Hyviä uutisia Singaporesta

23.04.2021, 12:17
Olemme viettäneet täällä, niin kuin siellä Suomessakin Jeesuksen ristinsovituksen pääsiäistä koronarajoituksissa. Kaiken koronapandemia uutisoinnin keskellä on kuulunut Jeesuksen sanat, ”Se on täytetty”.
iloisia ihmisiä väkijoukossa Singaporessa

Samaan aikaan Singaporessa buddhalaiset viettävät ”hautojen siivouspäivää”. Kaakkois-Aasiassa pitkin vuotta on erilaisia juhlia. Singaporessa on edustettuina paitsi buddhalaiset myös hindut, muslimit ja kristityt. Pääasiassa neljä eri kansallisuutta ja useita uskontoja.

Vietämme sulassa sovussa näitä erilaisia juhlia. Siksi täällä on laadittu uskontojen harmonian laki, joka takaa kaikille 2 omaa juhlapäivää vuodessa. Meille pitkäperjantai oli vapaapäivä, toinen vapaapäivä on joulupäivä.

Monsuunikausi on ohi ja linnut visertävät, alkavaa kesää. Säätyyppi on selkeästi muuttunut. Täällä on oikeastaan säätyypin mukaan kolme kautta kuuma, kuumempi ja kuumin. Sateita saadaan kyllä, mutta ne ovat usein kuuroja, runsassateisia, mutta nopeita.

Singaporessa on koronatartunnat saatu hyvin hallintaan. Maa on lähes koronavapaata aluetta. Siksi pääsiäisen jälkeen on lievennetty koronarajoituksia. Silti maan rajat ovat suljettuina.

Nyt 75 prosenttia työpaikkojen työntekijöistä voi työskennellä osan viikon työpaikalla. Ilkka voi työskennellä TWR- toimistolla keskiviikkoisin ja perjantaisin. Me jatkamme toistaiseksi töitä kotitoimistosta käsin.

Kasvomaskien käyttö on edelleen pakollista kaikkialla kodin ulkopuolella, vain ruokailun ajaksi sen voi ottaa pois. Viime vuonna sakotettiinkin yli 9600 henkilöä ja joitakin karkotettiin pois maasta määräysten noudattamatta jättämisestä.

Rokotuksia, ruokavaliota ja kuntoutusta

Hyvä uutinen on myös se, että saamme ensi viikolla ensimmäisen koronarokotteen ja seuraava rokote tulee toukokuun alkupuolella.

Yli vuoden kestänyt maiden rajojen sulkeminen ja liikkumisrajoitukset alkavat olla väsyttävää arkea. Ehkä loppusyksystä voi tehdä työmatkoja joihinkin Aasian maihin.

Hyvien uutisten ketjussa on myös Ilkan vatsavaivat. Päivin laatima tarkka ruokavalio on näkynyt tuloksissa. Ilkka on uskollisesti noudattanut ruokavaliota jo 1,5 kuukautta ja se on muuttanut ratkaisevasti oloa ja vatsaongelmat ovat lähes rauhoittuneet.

Päivin selkä on hieman parempi, mutta ollessamme eräälle suomalaisperheelle lastenvahteina Päivi nosteli 5-vuotiasta Ainoa. Sen jälkeen olkapäässä ilmeni kiertäjäkalvosimen osittainen repeämä. Nyt on aloitettu suomalaisen OMT-fysioterapeutin etäohjauksella kuntoutus.

aasialainen mies tietokoneiden edessä
Indonesiassa radiokurssille oli tungosta. Siksi yhden kurssin jälkeen on varaus jo kahdesta muusta kurssista.

Mediakoulutuksen haasteet

Indonesiassa aloitettiin internetkoulutuksena radiokurssi ensimmäiselle 30 teologian opiskelijalle ja pastorille. Kuukauden kestävä kurssi toteutetaan täysin virtuaalisena, mikä luo haasteita harjoitustöiden ohjaamiseen. Luterilaisen kirkon teologinen seminaari on tilannut kaikkiaan kolme kurssikokonaisuutta FEBC Indonesialta, koska kaikki halukkaat eivät mahtuneet ensimmäiselle kurssille.

Thaimaassa ja Kambodzhassa jouduttiin siirtämään lähiopetukseksi suunniteltua radio- ja some-koulutusta huonontuneen koronatilanteen vuoksi. Molempiin koulutuksiin kaikki oli valmista. Viikkoa ennen koulutusta ne jouduttiin siirtämään myöhempään ajankohtaan. Rukoile, että koronaluvut laskisivat ja koulutus voitaisiin toteuttaa pian.

Indonesian kriisiradiotiimi oli yli kaksi kuukautta auttamassa Sulawesin saarella maanjärjestyksen uhrien auttamistyössä.

Kriisiradio auttaa maanjärjestyksen uhreja

Tammikuussa tuhoisa maanjäristys tuhosi tuhansia koteja Sulawesin saarella Indonesiassa. Kouluja, sairaaloita, moskeijoita ja valtion rakennuksia vahingoittui pahoin. Kriisiradioasema perustettiin pian, koska kaikki alueen radioasemat olivat myös tuhoutuneet.

FEBC Indonesian kriisiradio toimi yli kaksi kuukautta paikallisen kirkon tiloissa, mikä ei ollut tuhoutunut. Yli 40 000 ihmistä jäi kodittomaksi, heidän kotinsa kirjaimellisesti hajosi. Indonesian kriisiradiotiimi oli ainoa toimiva radioasema, minkä kautta alueen viranomaiset ja katastrofijärjestöt pystyivät kertomaan, missä mitäkin apua on saatavilla. Ohjelmissa haastateltiin muun muassa lääkäreitä, Punaisen Ristin työntekijöitä ja paikallisia viranomaisia.

Alueen papit kävivät myös puhumassa radiossa rohkaisten kuulijoita suuren menetyksen aikana. Kuuntelijoita myös haastateltiin radiossa ja palaute toiminnasta oli hyvin kiitollista. Evakuointikeskuksissa teltoissa asuvat kokivat radion elävän heidän rinnallaan ollen apuna kaikille. Tämä palaute kertoo, että Indonesian kriisiradio on ollut tärkeä apu ja siunaus ihmisten kriisisissä ja siitä selviytymisessä.