20.04. Onneksi olkoon: Nella, Neela, Lauha | Palaute
Munkkiniemen seurakunta

Elämäntaitoja Kaakkois-Aasian turvattomille lapsille

31.01.2019, 12:37 /  päivitetty 02.05.2019, 15:42
-Oikeus, ilo ja rauha kuuluvat myös Aasian raja-alueiden paperittomille. Suomalaiset näkevät, miten Thaimaa, Kambodza ja Myanmar avautuvat turismille, mutta poliittinen järjestelmä voi ottaa jopa taka-askeleita, ihmisoikeusrikkomukset ovat tavallisia, samoin huumeet ja ihmiskauppa. Thaimaan evankelis-luterilaisen kirkon projektikoordinaattori, pastori Bunmee Jarupong vieraili Munkkivuoren kirkossa 30.1.2019 kertomassa työstään, jota hän on tehnyt 20 vuotta Kambodzan rajalla antaakseen lapsille ja nuorille elämäntaitoja. Mukana vierailulla olivat saman kirkon evankelista Phimphan Homlook ja suomalaiset Katariina Kiilunen ja Tero Massa, jotka ovat tehneet viime vuodet työtään Bangkokissa.
Mekongin alue

-Lapset ymmärtävät asiat paljon syvällisemmin kuin aikuiset, ja esittävät hyviä kysymyksiä, siksi rakastan työtäni lasten ja nuorten parissa, pastori Bunmee totesi. Hän oli Suomen vierailullaan tutustunut suomalaisiin kouluihin ja kerännyt sieltä ideoita omaan opetukseensa. Hänen toimintaperiaatteenaan on kouluttaa lapsista ja nuorista alueen muutoksentekijöitä, jotka jakavat uusia käytäntöjä edelleen toisille. Hänen projektissaan opetetaan korjaamaan pyörä, keskitytään sekä henkisen terveyden että ruumiin terveyden ylläpitämiseen ja opitaan löytämään paikka yhteisössä ja tukemaan toisia käymällä sen eri kohteissa, vaikkapa vammautuneiden luona.

Kaakkois-Aasiassa auttamistyötä tekevien puheissa toistuu usein sanat ”ihmisellä on oikeus tulla nähdyksi”. Suomen Lähetysseura toimii 10-12 miljoonan asukkaan Bangkokista käsin ja yleisemmin Mekong-joen alueella, osallistumalla mm. Myanmarin rauhanprosessiin ja auttamalla yhteistyökumppaneidensa kanssa ihmiskaupan uhreja. Pappien, evankelistojen ja heitä auttavien lähetystyöntekijöiden käytännön työhön voi kuulua vaikkapa mudan alle hautautuneen kylän avustustyön organisoiminen. Kristityt ovat usein kylänsä monitaitureita, joita haetaan apuun, kun tarvitaan opettajaa, lääkäriä tai kuljetusta naapurikylään. Evankelista Phimphan kuvasi, että hänen kotiseudullaan kylän keskipisteenä on noitatohtori, joka opastaa köyhiä kyläläisiä uhraamaan vähät ruokansa esi-isien hengille. Alueen pääelinkeino on riisinviljely, joka tuottaa heikosti, koska riisi tarvitsisi enemmän kosteutta kuin vuoristomaassa on.

Thaimaan evankelis-luterilainen kirkko siirtyi vajaa vuosi sitten naispappeuteen ja sai kaksi naispappia, joita teologisessa seminaarissa työskennellyt Katariina Kiilunen oli kouluttamassa. Kirkolla on kaikkiaan 16 pappia. Thaimaan 70 miljoonasta asukkaasta 95% määritellään buddhalaisiksi, mutta käytännössä uskonto on sekoitus. Pastori Tero Massa muistutti, että globaalisti ei voida puhua ihmiskunnan maallistumisesta, sillä vielä 30 vuotta sitten maailman ihmisistä 80 prosenttia kuului jonkin uskonnon piiriin ja nyt määrä lähentelee jo 90 prosenttia. Se, että uskonnosta ei puhuttaisi, on thailaisesta outo ajatus, sillä lähes jokaisessa thailaisessa kodissa on näkyvällä paikalla henkien talo. Katariina Kiilunen totesi, että meidän tehtävämme on ymmärtää toisia ihmisiä ja heidän erilaisia tapojaan samalla tavalla kuin thaimaalaiset ovat suvaitsevaisia ja kunnioittavia muita uskontoja kohtaan. Samalla lähetystyö kirkon ydintehtävänä vapauttaa yhteisön köyhät ja heikot erilaisista pelosta ja antaa heille koulutusta, joka auttaa elämässä eteenpäin.