19.04. Onneksi olkoon: Pilvi, Pälvi | Palaute

Helsingin seurakuntien yhteinen päätöksenteko

08.09.2022, 11:10

Yhteinen kirkkovaltuusto

Yhteinen kirkkovaltuusto on Helsingin seurakuntayhtymän tärkein päätöksentekijä. Sillä on käytännössä samanlainen valta kuin kaupunginvaltuustolla kunnallisella puolella. Valtuusto päättää talouden päälinjoista ja esimerkiksi rakennushankkeista, maan myynnistä sekä kirkollisveron suuruudesta.

91-jäsenisessä valtuustossa on vaaleilla valittuja luottamushenkilöitä kaikista yhtymän seurakunnista. Valtuuston toimikausi on neljä vuotta.

Yhteisen kirkkovaltuuston jäsenet > >

Yhteinen kirkkoneuvosto

Yhteinen kirkkoneuvosto toimii seurakuntayhtymän yhteisen toiminnan, hallinnon ja talouden johdossa. Kirkkoneuvosto johtaa seurakunnan hallintoa, valmistelee asiat yhteisen kirkkovaltuuston päätettäväksi sekä huolehtii yhteisen kirkkovaltuuston päätösten täytäntöönpanosta ja valvoo niiden laillisuutta.

Yhteisen kirkkoneuvoston toimikausi on kaksi vuotta. Sen jäsenet valitsee yhteinen kirkkovaltuusto. Puheenjohtajana toimii yksi kirkkoherroista.

Yhteisen kirkkoneuvoston jäsenet > >

Seurakuntaneuvostot

Jokaisessa seurakunnassa toimii oma seurakuntaneuvosto, joka johtaa seurakunnan toimintaa. Seurakuntaneuvostot päättävät seurakuntien toimintamäärärahojen käytöstä ja henkilövalinnoista.

Jäsenet valitaan valtuuston tavoin neljän vuoden välein pidettävillä seurakuntavaaleilla.

Tiedot seurakuntaneuvostojen jäsenistä löytyvät seurakuntien omilta sivuilta.